کد خبر: 595142
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۵ ۰۷:۱۱:۱۱
| |

امواج مدیا بررسی کرد

مسئولیت حمله‌ی پهپادی به گردن اسرائیل؛ کردستان عراق آماج ایران

جمهوری اسلامی ایران به کرات گروه‌های کُرد ایرانی مستقر در کردستان عراق را به فعالیت‌های تروریستی و همکاری با اسرائیل متهم کرده است. این گروه‌ها عبارتند از حزب دموکرات کردستان ایران، حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، کومله و حزب آزادی کردستان.

مسئولیت حمله‌ی پهپادی به گردن اسرائیل؛ کردستان عراق آماج ایران
کد خبر: 595142
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۵ ۰۷:۱۱:۱۱

سایت خبری - تحلیلی امواج مدیا در گزارشی نوشت: رسانه‌های نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی ایران گروه‌های مخالف مستقر در کردستان عراق را به دست‌داشتن در حمله‌ی اخیر به یک مجتمع کارگاهی نظامی در مرکز ایران متهم کرده‌اند.در همین حال، در پی بمباران کامیون‌های حامل کالاهای ایرانی توسط هواپیماهای ناشناس در مرز عراق و سوریه، این رسانه‌ها همچنین بر "نیاز منطقه به پدافند هوایی" تأکید کرده‌اند.

رسانه‌ی وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران در تاریخ ۱۲ بهمن ادعا کرد که حمله به تأسیسات وزارت دفاع در اصفهان در ۸ بهمن با "مشارکت ضدانقلاب کُردی"صورت گرفته است. مقامات ایرانی می‌گویند که این حمله خنثی شده است. در این گزارش ادعا شده است که سه ریزپرنده‌ی مورد استفاده در این حمله، توسط "گروه‌های ضدانقلاب کُردی که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند وارد ایران شده" و "در یک کارگاه مجهز" در ایران مونتاژ شده‌اند. شایان ذکر است که این گزارش همچنین مدعی شده است این حمله به سفارش یک "سرویس امنیتی بیگانه" که نامی از آن برده نشده، انجام شده است و آن سرویس امنیتی "قطعات ریزپرنده‌ها و مواد انفجاری" را تهیه کرده است.

این رسانه همچنین از مقامات عراقی به دلیل کوتاهی در خلع سلاح گروه‌های اپوزیسیون کُرد ایرانی مستقر در کردستان عراق انتقاد کرد.

در همین حال، سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، در ۱۲ بهمن در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اظهار داشت که اسرائیل پشت حادثه‌ی اصفهان بوده است.

پس از آن حمله‌ی پهپادی، چندین کامیون حامل کالا از ایران پس از عبور از عراق به خاک سوریه هدف حملات هوایی قرار گرفتند.

یک بمباران در ساعات پایانی روز ۹ بهمن رخ داد و دو حمله‌ی جداگانه در ۱۰ بهمن به وقوع پیوست. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، ادعا کرده است که دست کم ۱۱ نفر در این حملات هوایی کشته شده‌اند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، در روز ۱۰ بهمن اسرائیل را مسئول این حمله دانست و از یک "مقام آگاه" در دمشق نقل کرد که این کاروان حامل مواد غذایی بوده است. رسانه‌های اپوزیسیون سوریه مدعی هستند که خودروهای مورد هدف حامل سلاح و مهمات بوده‌اند.

نکته‌ی مهم این است که منبع ایرنا همچنین خواستار افزایش امنیت و استقرار سامانه‌های پدافند هوایی در منطقه‌ی مرزی عراق و سوریه شد و افزود که ایران تاکنون اقداماتی را در این زمینه انجام داده است.

علی‌رغم این بمباران‌ها، تلویزیون عرب‌زبان العالم ایران در ۱۳ بهمن گزارش داد که این کاروان -که حامل "کمک‌های بشردوستانه" توصیف می‌شود- به دمشق و حلب رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران به کرات گروه‌های کُرد ایرانی مستقر در کردستان عراق را به فعالیت‌های "تروریستی" و همکاری با اسرائیل متهم کرده است. این گروه‌ها عبارتند از حزب دموکرات کردستان ایران، حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، کومله و حزب آزادی کردستان.

ایران مخالفان مستقر در شمال عراق را به تحریک ناآرامی در مناطق کردنشین در ماه‌های اخیر متهم کرده است. در واکنشی آشکار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حملات برون‌مرزی متعددی را ترتیب داده است.

تهران بارها از بغداد و اربیل خواسته است گروه‌های اپوزیسیون کرد ایرانی را خلع سلاح کنند و آن‌ها را به اردوگاه‌های پناهندگان دور از مرز منتقل کنند.

در اقدامی که ظاهراً برای کاهش نگرانی‌های ایران طراحی شده بود، عراق در اوایل سال جاری ۶,۰۰۰ نیروی اضافی در مرزهای خود با ایران و ترکیه مستقر کرد.

نکته‌ی مهم این است که سپاه پاسداران پیش‌تر نیز سابقه‌ی آن را داشته که پس از وقوع حملاتی در ایران، که اسرائیل مسئولشان شناخته می‌شود، اهدافی در کردستان عراق را مورد حمله قرار دهد.

سپاه پاسداران در اسفند ۱۴۰۰ علناً در تلافی حملات چند هفته‌ قبل‌تر اسرائیل به اماکن نظامی ایران در ایران و دمشق، مراکز ادعایی اسرائیل در اربیل را هدف قرار داد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها