کد خبر: 595001
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۹ ۲۰:۳۰:۲۲
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا السودانی موفق به کنترل حرکت دولت در جاده سنگلاخ فعلی خواهد بود؟

محمد شیاع السودانی طی گذشت سه ماه از تشکیل کابینه‌اش، تلاش‌های زیادی برای متعادل کردن شرایط کشورِ همواره بحران‌زده‌اش از خود نشان می‌دهد.

آیا السودانی موفق به کنترل حرکت دولت در جاده سنگلاخ فعلی خواهد بود؟
کد خبر: 595001
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۹ ۲۰:۳۰:۲۲

سید عماد حسینی- محمد شیاع السودانی طی گذشت سه ماه از تشکیل کابینه‌اش، تلاش‌های زیادی برای متعادل کردن شرایط کشورِ همواره بحران‌زده‌اش از خود نشان می‌دهد.

به گفته کارشناسان، نخست‌وزیر عراق امروز با مشکلاتی دست به گریبان است که شاید حتی در دوره پیشروی داعش یا اعتراضات گسترده‌ای که منجر به سرنگونی دولت عبدالمهدی شد نیز مثل آن را تجربه نکرده بود.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، اقدام تهاجمی آمریکا علیه اقتصاد عراق، بغداد را به مرز استیصال برده است و گرچه هیچ دلیل قانع‌کننده اقتصادی‌ای برای افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول این کشور وجود ندارد، هر روز شاهد کاهش ارزش دینار و افزایش قیمت دلار در کشوری هستیم که تقریباً 99 درصد مواد مصرفی خود را از خارج از کشور وارد می‌کند.

انجام هفت سفر برون‌مرزی و تدارک چند سفر دیگر، نشان می‌دهد محمد شیاع السودانی به دنبال راه یا حداقل روزنه‌ای برای خروج از این بحران است و تلاش دارد تا به هر شکل ممکن کشور ثروتمندش از لحاظ منابع انرژی را از گردابی که در آن گرفتار شده برهاند.

گرچه این گرداب حاصل فساد سیاسی و اقتصادی به شدت گسترده در عراق و رانت‌خواری‌های گسترده رهبران این کشور است، بی‌تردید رد پای عوامل خارجی نیز در آن کاملاً به چشم می‌خورد؛ در همین زمینه، برنامه‌های آمریکا برای ادامه حضور رسمی در عراق به رغم خواست و تمایل مسئولان عراقی یک از این موارد است.

همچنین نباید فراموش کرد که آمریکا چندان از رویکرد اقتصادی عراق برای گرایش به سمت فرانسه و آلمان به جای تکیه کامل بر آمریکا نیز عصبانی است و به نوعی عراق را وامدار خود می‌داند که باید تا سالیان متمادی این لطف واشینگتن در سرنگونی صدام را جبران کند.

امروز السودانی جنگ تمام‌عیاری برای خارج کردن چرخ‌های نه‌چندان سالم اقتصاد کشورش از جاده سنگلاخی در پیش دارد که سال‌هاست در چاله‌های آن گرفتار است، اما ظاهراً نه شرایط داخلی به ویژه انگیزه دستیارانش و نه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و به ویژه جنگ اوکراین اوضاع را برای او چندان راحت نکرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها