کد خبر: 593850
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۷ ۱۹:۱۵:۴۹
| |

استقرار پهپادهای پیشرفته‌ آمریکایی در یونان

این پهپادهای امریکایی در اواخر سال گذشته در پایگاه هوایی لاریسا در مرکز یونان مستقر شده است و نیروهای هوایی امریکا بنا به دلایل امنیتی شمار این پهپادها را اعلام نکرده اما بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، شمار این هواپیماهای بدون سرنشین اکنون 8 فروند است.

استقرار پهپادهای پیشرفته‌ آمریکایی در یونان
کد خبر: 593850
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۷ ۱۹:۱۵:۴۹

نشریه آمریکایی بیزینس اینسایدر (insider business) نوشت: ارتش امریکا چندین پهپاد پیشرفته از نوع MQ-9 Reaper را در یونان همزمان با تشدید تنش‌ها میان آتن و آنکارا و جنگ روسیه و اوکراین مستقر کرده است و این پهپادها برای نظارت بر مرزها میان ترکیه و یونان مورد استفاده قرار خواهند گرفت چرا که ناتو خواهان بروز درگیری دیگری در مرزهای شرقی خود نیست.

به گزارش  شفقنا، بیزینس اینسایدر در گزارشی نوشت: این پهپادهای امریکایی در اواخر سال گذشته در پایگاه هوایی لاریسا در مرکز یونان مستقر شده است و نیروهای هوایی امریکا بنا به دلایل امنیتی شمار این پهپادها را اعلام نکرده اما بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، شمار این هواپیماهای بدون سرنشین اکنون 8 فروند است.

پهپاد MQ-9 با توجه به هزینه کم آن برای هر ساعت پرواز (3600 دلار درساعت که حدود یک ششم هزینه پرواز اف ۱۸ سوپر هورست است)، مناسب پرواز برای مناطقی مثل عراق، افغانستان،سوریه، یمن و آفریقا است.

قدرت موتور در پهپاد ریپر ۹۰۰ اسب بخار و در پردیتور ۱۱۵ اسب بخار است. وزن پردیتور ۵۱۲ و ریپر ۲۲۰۰کیلو است. سرعت در ریپر ۴۸۲ و در پردیتور ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت است. وزن قابل حمل در ریپر حدود ۱ تن و در پردیتور حدود دو موشک هلفایر است. ارتفاع پرواز ریپر ۱۵ کیلومتر و ارتفاع پرواز پردیتور ۷۶۰۰ متر است

به این پهپاد علاوه بر آمریکا، ارتش های فرانسه، ایتالیا، هلند، اسپانیا و انگلیس نیز مجهز گشته اند.

بیشترین نقاطی که این پهپاد تاکنون استفاده شده، عراق، افغانستان و یمن می باشد. قیمت هر پهپاد حدود ۱۷ میلیون دلار است و تاکنون‌بیش از ۱۶۰ فروند از آن ساخته شده است. این پهپاد را می توان‌ ستون فقرات عملیات ها اطلاعاتی و شناسایی آمریکا مخصوصا در مناطقی مثل خاورمیانه و آفریقا دانست.

پایگاه هوایی لاریسا در مرکز یونان و در نزدیکی دریای اژه دارای موقعیتی راهبردی است و استقرار پهپادهای مذکور می‌تواند به حمایت از مرزهای شرقی ناتو کمک کند.

در همین رابطه، رسانه‌های امریکایی به نقل از سخنگوی نیروهای هوایی امریکا در اروپا اعلام کردند: استقرار این پهپادها در واکنش به حمله روسیه به اوکراین نبوده اما در چارچوب پرهیز از درگیری با روسیه بوده است، جنگ مسکو و کییف منجر به تقویت جایگاه نظامی یونان نزد امریکا و یونان شده است.

این در حالی است که همگرایی امریکا و یونان موجب تحریک ترکیه می شود به طوری که اردوغان پیشتر ضمن انتقاد از توافق همکاری واشنگتن و آتن گفته بود: پایگاه‌های نظامی امریکا در یونان آنقدر زیاد است که نمی‌توان شمرد، یونان عملا به خط مقدم ارتش امریکا تبدیل شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها