کد خبر: 593513
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۱۳:۵۵:۳۹
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد:

دردسر سخنان جنجالی پمپئو علیه جمال خاشقجی

مایک پمپئو در بخش هایی از کتابش ادعا می‌کند که خاشقجی با اخوان المسلمین که او آن را حامی تروریست ها می‌خواند، رابطه صمیمی داشته است.

دردسر سخنان جنجالی پمپئو علیه جمال خاشقجی
کد خبر: 593513
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۵ ۱۳:۵۵:۳۹

مایک پمپئو و روزنامه واشنگتن پست روز گذشته پس از اظهاراتی که وزیر خارجه سابق آمریکا درباره جمال خاشقجی، ستون نویس مقتول سعودی بیان کرد، حملات لفظی را رد و بدل کردند.

به گزارش المانیتور، جمال خاشقجی نویسنده و مخالف سعودی بود که در ستونی ثابت برای واشنگتن پست می‌نوشت. او از منتقدان سرشناس دولت عربستان بود. خاشقجی در سال 2018 در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. مرگ او محکومیت گسترده ای را نسبت به دولت سعودی و به ویژه ولیعهد محمد بن سلمان، برانگیخت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، عربستان سعودی را در رابطه با قتل خاشقجی مجازات نکرد و اعلام کردکه معتقد است محمد بن سلمان در این جریان بی‌گناه بوده است. با اینهمه گزارش اطلاعاتی آمریکا در سال 2021 افشا کرد که این قتل با تایید محمد بن سلمان صورت گرفته بود. اما  جو بایدن، رئیس جمهور فعلی  ایالات متحده هم از تحریم ولیعهد سعودی خودداری کرد.

مایک پمپئو روز سه شنبه کتابی درباره دوران حضور خود در دولت ترامپ منتشر کرد. او در این کتاب خاشقجی را «فعالی که از تیم بازنده حمایت کرده بود» نامید. پمپئو در بخش هایی از این کتاب واکنش‌ها به قتل خاشقجی را هیاهو و ابراز خشم ساختگی خوانده است.

ان‌بی‌سی روز دوشنبه نیز با استناد به این کتاب گزارش داد که پمپئو در این کتاب از خاشقجی به خاطر عزاداری برای مرگ اسامه بن لادن، طراح اصلی حملات 11 سپتامبر انتقاد کرده است.

خاشقجی روابط پیچیده ای با بن لادن داشت و گفته می شود که برای اولین بار در دهه 1980 در افغانستان با وی در جریان جنگ علیه اتحاد جماهیر شوروی ملاقات کرده بود. به گزارش آسوشیتدپرس، با وجود سابقه این گفت و گوها که برخی از آن با عنوان دوستی یاد می‌کنند،  خاشقجی در جریان نشستی با بن لادن در سودان در سال 1995 او را برای کنار گذاشتن خشونت تحت فشار قرار داده بود.

خاشقجی در سال 2011 پس از کشته شدن رهبر القاعده در حمله نظامی آمریکا، در توئیتی به سوگواری برای اسامه بن لادن پرداخت و نوشت: «تو زیبا و شجاع بودی در آن روزهای زیبا در افغانستان، قبل از اینکه تسلیم خشم و احساسات شوی».

پمپئو در بخش های دیگری از این کتاب ادعا می‌کند که خاشقجی با اخوان المسلمین که او آن را حامی تروریست ها می‌خواند، رابطه صمیمی داشته است. اخوان المسلمین یک جنبش اسلامی است که در سراسر خاورمیانه از حمایت برخوردار است. دولت های عربستان سعودی و مصر به طور خاص مخالف سرسخت این گروه هستند. به گزارش آسوشیتدپرس، خاشقجی در جوانی یکی از اعضای اخوان المسلمین بوده است.

واشنگتن پست روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای قوی این نوشته های پمپئو را محکوم کرد و گفت که او درباره خاشقجی به نشر اکاذیب روی آورده است. مایک پمپئو نیز در پاسخ به واشنگتن پست در توییتر نوشت: تصمیم برای مجازات نکردن عربستان سعودی در رابطه با قتل خاشقجی، آمریکا را «ایمن‌تر» کرده است.

مایک پمپئو

این جنجال نشان می دهد که قتل خاشقجی پنج سال بعد از وقوع آن  همچنان در واشنگتن خبرساز است. برخی از اعضای کنگره از دولت بایدن خواسته‌اند که با شدت بیشتری با عربستان سعودی و شخص محمد بن سلمان در ارتباط با قتل خاشقجی برخورد کند اما ظاهرا  دولت تمایلی به انجام این کار ندارد. نوامبر گذشته، دولت بایدن اعلام کرد که محمد بن سلمان در رابطه با شکایت مربوط به قتل خاشقجی مصونیت قانونی دارد.

به گزارش المانیتور ، همسر جمال خاشقجی در گفت و گو با ان‌بی‌سی از مایک پمپئو انتقاد کرد و گفت که وزیر امور خارجه سابق باید دست از دروغ گفتن در این باره برداشته و سکوت کند. او همچنین عضویت خاشقجی در اخوان المسلمین را تکذیب کرده و تاکید کرد که همسرش حملات 11 سپتامبر را محکوم کرده‌بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها