کد خبر: 592550
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۴ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا السودانی در قواره بازی با متناقض‌های منطقه‌ای است؟

طی چند روز اخیر شاهد چند اظهارنظر عجیب از زبان نخست‌وزیر عراق بودیم، اظهاراتی که حتی سلفش هم که به همسویی با سعودی‌ها و آمریکا معروف یا حداقل متهم بود جرات گفتنش را نداشت.

آیا السودانی در قواره بازی با متناقض‌های منطقه‌ای است؟
کد خبر: 592550
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۴ ۰۹:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- طی چند روز اخیر شاهد چند اظهارنظر عجیب از زبان نخست‌وزیر عراق بودیم، اظهاراتی که حتی سلفش هم که به همسویی با سعودی‌ها و آمریکا معروف یا حداقل متهم بود جرات گفتنش را نداشت.

شکی نیست که اظهارات السودانی درباره ادامه نیاز کشورش به حضور نیروهای نظامی مساله‌ای بسیار حساس و در تضاد با مصوبات مجلس عراق است، اما آنچه او را در صدر اخبار رسانه‌های ایرانی و صد البته عربی قرار داد، سخنانش در مورد به‌کارگیری نام جعلی خلیج فارس بود.

فارغ از اینکه هر دو موضع‌گیری و اظهارات سودانی امری محکوم و غیرقابل دفاع است، به گفته برخی از رسانه‌های عراقی، سودانی به منظور یافتن جای پایی برای عراق در میان کشورهای عربی از یک سو و مجاب کردن آمریکا به کاهش فشارهایش درصدد استفاده از حربه بندبازی روی متناقض‌های منطقه‌ای برآمده است.

بر اساس توجیه رسانه‌های عربی، السودانی در سفر ماه گذشته خود به اردن و در جریان دومین نشست بغداد، کوشید تا با پیش کشیدن بحث قراردادهای گسترده و پرسود با کشورهای عربی، به آنها درباره مواضع کشورش و از آن مهم‌‌تر مواضع خودش اطمینان دهد.

به عبارتی روشن‌تر، السودانی برای اطمینان دادن به کشورهای پیرامونی عربی خود از آن سوی بام افتاد و در زمین بازی مخالفان ایران حاضر شد.

حال مشخص نیست این قمار سودانی که با هدف تثبیت جایگاهش انجام گرفته، فایده‌ای در میان‌مدت و بلندمدت برایش خواهد داشت یا اینکه برعکس دوره زمام‌داری‌اش را کوتاه‌تر از حد معمول خواهد کرد؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها