کد خبر: 592157
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۱۰:۰۱:۰۳
| |

بمب ساعتی به نام وخامت اوضاع معیشتی جهان عرب

جهان عرب به یک طرح نجات اقتصادی فوری نیاز دارد و درغیر این صورت، بحران معیشتی مردم عمیق‌تر خواهد شد.

بمب ساعتی به نام وخامت اوضاع معیشتی جهان عرب
کد خبر: 592157
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۸ ۱۰:۰۱:۰۳

محمد عایش، تحلیلگر برجسته فلسطینی در مطلبی نوشت: گرانی و وخامت اوضاع معیشتی در منطقه عربی آن طور که برخی از رژیم ها و سیاستمداران سعی دارند آن را یک بحران اقتصادی گذرا نشان دهند، نیست بلکه بحران خطرناکی است که نسبت به تنش های سیاسی، امنیتی و اجتماعی هشدار می دهد که می تواند به تحولات عمیقی در منطقه عربی منجر شود.

به گزارش شفقنا به نقل از القدس العربی، عایش پس از اشاره به نمونه هایی از کشورهای عربی که با بحران های شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، نوشته است: جهان عرب به یک طرح نجات اقتصادی فوری نیاز دارد و درغیر این صورت، بحران معیشتی مردم عمیق تر خواهد شد، قیمت مواد اساسی و کالاهای اصلی افزایش خواهد یافت و فقر گسترش خواهد یافت و مردم را به یک بمب انسانی تبدیل خواهد کرد که چه بسا هر آن به صورت اعتراضات سراسری در خیابان ها منفجر شود.

نویسنده افزوده است: در جهان عرب تمایل به تغییر و گذار به سمت شرایط بهتر از طریق تقویت دموکراسی، گسترش مشارکت سیاسی، جنگ با فساد، رابطه بازی، ارتشا و اختلاس ثروت ها و امکانات وجود دارد.

براساس نوشته محمد عایش، این تمایل در سال ۲۰۱۱ و پس از آن، با موج اول «بهار عربی» ابراز شد. تازمانی که خواسته های مردم برآورده نشود، آن خیزش ها فقط می تواند تجدید شود. بنابراین رژیم های عربی باید بر این اساس این قاعده پیش بروند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها