امیرعبداللهیان:

اگر آمریکا واقع بینانه رفتار کند توافق هسته‌ای دست یافتنی است/ ایران از پیشرفت در مناسبات بین دمشق و آنکارا استقبال می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با همتای ترکیه ای خود در آنکارا تاکید کرد ایران از هرگونه پیشرفت در مناسبات بین دمشق و آنکارا استقبال می‌کند.

اگر آمریکا واقع بینانه رفتار کند توافق هسته‌ای دست یافتنی است/ ایران از پیشرفت در مناسبات بین دمشق و آنکارا استقبال می‌کند
کد خبر: 592099
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۷ ۲۰:۴۸:۱۷

وزیر امور خارجه کشورمان که به انکارا سفر کرده در نشست خبری با همتای ترکی خود گفت: ما امروز علاوه بر اینکه در دو مرحله به صورت خصوصی در جلسه‌ای با یکایک همکارانم در وزارت خارجه ایران و وزارت امور خارجه ترکیه گفتگوهای مهم و متنوعی را داشتیم. بیش از نود دقیقه با جناب آقای رئیس جمهور اردوغان در مباحث دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی گفتگو و رایزنی کردیم.

به گزارش تسنیم،  حسین امیرعبداللهیان در ادامه با بیان اینکه در این دور از مذاکرات موضوعات دوجانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت اضافه کرد: یکی از محور‌های اساسی گفتگوهای ما تمرکز بر اجرای هرچه سریعتر و کاملتر برنامه ی جامع همکاری های راهبردی ایران و ترکیه بود. این برنامه در جریان سفر ماه‌های گذشته جناب اردوغان به تهران به امضا رسید. 

امیرعبداللهیان در خصوص سفر رئیس جمهور به ترکیه اظهار کرد: همچنین در خصوص برنامه ریزی برای سفر آتی رئیسی به ترکیه گفتگو کردیم. رئیسی برنامه ای را برای سفر به ترکیه در روزهای پایانی سال میلادی داشتند، همکاری های لازم از طرف ترکیه‌ای به عمل آمده بود اما به دلیل تراکم کاری روزهای پایان سال از برادرم جناب آقای چاووش اغلو درخواست کردم که این سفر با قدری تاخیر و در زمانی خارج از ایام پر ترافیک کاری جناب اقای رییس جمهور و مقامات کشور دوست و برادر ترکیه انجام شود.ما امیدواریم که به زودی شاهد انجام این سفر و تحولاتی که در پی آن قرار است در مناسبات ایجاد شود باشیم.

وی درباره مذاکرات با همتای ترکیه ای خود افزود: ما در خصوص افزایش همکاری ها در حوزه های انرژی، تجارت، فرهنگی، گردشگری، تعاملات مالی، زیست محیطی و سایر موضوعات مورد علاقه گفتگو کردیم و اتفاق نظر داریم و در خصوص رفع برخی از موانع هم نسبت به راه حل ها تمرکز داشتیم. همکاری در حوزه امنیتی، انتظامی و مبارزه با تروریست از دیگر موضوعاتی بود که باهم همفکری و همکاری لازم را در بهترین سطح داریم. 

وزیر خارجه کشورمان گفت: در خصوص حجم تبادل تجاری برادرم جناب آقای چاووش اغلو اشاره کردند، علیرغم اینکه مناسبات دو کشور در حوزه تجارت و اقتصاد در وضعیت خوبی قرار دارد اما همچنان متناسب با ظرفیت های دو کشور نیست. هدف گذاری در این رابطه بین دو کشور وجود دارد که در دیدار با آقای ریئس جمهور مورد تاکید ایشان قرار گرفت. علاوه بر آن جناب اقای اردوغان راهکارهایی را برای رسیدن به سطح هدف گذاری شده حجم تبادلات تجاری ارائه دادند. 

وی همچنین درباره همکاری های استانی بین دو کشور گفت: همکاری های استانی از دیگر موضوعات مورد توجه ما بود. ما اتفاق نظر داریم که بتوانیم در آینده نزدیک سه بازارچه مرزی بین ایران و ترکیه را فعال سازی کنیم. 

امیرعبداللهیان درباره همکاری های زیست محیطی دو کشور گفت: در موضوع همکاری در موضوع محیط زیست و آب اشاره کردیم و تاکید کردیم که ضروری است تدابیر لازم برای استفاده منصفانه از آب رودخانه ارس مورد توجه قرار بگیرد و حق‌آبه تاریخی، عرفی و زیست محیطی مناطق پایین دست به طور کامل رعایت شود. در این موضوع با همکارانم در ترکیه اتفاق نظر داریم. 

وزیر امور خارجه کشورمان درباره کمیسیون مشترک کنسولی دو کشور اظهار کرد: همانطور که اقای وزیر اشاره کردند ما در هفته جاری کمیسیون مشترک کنسولی را با نتایج خوب با نگاه به تسهیل هرچه بیشتر گردشگری، تجارت و تردد اتباع کشور در تهران برگزار کردیم و با نتایج و دستاوردهای خوبی همراه بود.

وی همچنین در خصوص تبادل زندانیان گفت: از جمله موضوعات مورد توجه تبادل محکومین است که میتواند کمک کند به اینکه نگرانی های خانواده ها کاهش پیدا کند و ما پیشرفت محسوسی را درمذاکرات در این موضوع احساس می‌کنیم.

امیرعبداللهیان درباره تحولات منطقه ای با بیان اینکه در خصوص مسائل منطقه ای ما همواره با برادران ترکیه ای به طور مستمر در مشورت و همفکری هستیم گفت: از اینکه مناسبات دمشق و انکارا شاهد تحول است و تلاش هایی که از سال های قبل توسط جمهوری اسلامی ایران شروع شد، شاهدیم که این روزها دارد به نتیجه می‌رسد، استقبال میکنیم. هرگونه پیشرفت در مناسبات دمشق و انکارا را اقدامی به نفع دو کشور و امنیت منطقه می‌دانیم. جمهوری اسلامی ایران با توجه به ارتباط نزدیکی که با این دو کشور دارد تلاش خودش را برای به نتیجه رسیدن این هدف به کار خواهد گرفت. 

وی در خصوص بحران اوکراین اضافه کرد: ما همچنین در مورد تحولات در اوکراین صحبت کردیم. موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص اوکراین در عالی ترین سطح مطرح شده است. ما مخالف جنگ هستیم و بر راه حل سیاسی تاکید داریم. روایت سازی جهلی برخی از کشورهای غربی از بحران اوکراین علیه ایران را محکوم و مردود می‌دانیم. 

امیرعبداللهیان در خصوص مسائل افغانستان گفت: همانطور که همکارم اشاره کردند در خصوص تحولات در افغانستان هم گفتگو داشتیم. ما این رفتار هیات حاکمه موقت افغانستان در محروم کردن زنان و دختران از تحصیل و اشتغال را در تعارض با دید رحمانی اسلام می‌دانیم. بر این موضوع تاکید داریم که در افغانستان، تشکیل دولت فراگیر ضرورت است و این راه حل سیاسی است که می‌تواند به وضعیت افغانستان بیش از پیش کمک کند.

وی نسبت به تحولات در قفقاز جنوبی اظهار کرد: همچنین در خصوص قفقاز با هم گفتگو داشتیم. ما معتقدیم که ضمن حفظ تمامیت ارضی کشورها، هیچگونه تغییری در ژئوپولیتیک منطقه و مرزها نباید به وجود بیاید. باز بودن مسیرهای مواصلاتی میان کشورهای منطقه یکی از موضوعات مهم در این خصوص است که موجب شکوفایی تجارت و تثبیت امنیت پایدار در این منطقه می‌دانیم.

وزیر خارجه در پایان درباره بحث مذاکرات رفع تحریم ها گفت: ما در خصوص توافق برای لغو تحریم ها هم گفتگو کردیم. برادرم جناب چاووش اوغلو همواره این موضوع را پیگیری می‌کنند و در تماس هستند. برداشت ما این است که اگر طرف آمریکایی دست از اظهارات متناقض بردارد و اگر دست از طرح شروط جدید در روال برجام بردارد و واقع بینانه رفتار کند توافق دست یافتنی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها