امیرعبداللهیان:

به تلاش‌ها برای نزدیکی سوریه و ترکیه ادامه می‌دهیم/یکی از حوزه‌های جدی همکاری ما انرژی است

وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای سوریه‌ای با اشاره به تأکید بشار اسد بر دعوت از رئیسی برای سفر به دمشق، گفت که ایران به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای نزدیکی سوریه و ترکیه و حل مشکلات آنها ادامه می‌دهد.

به تلاش‌ها برای نزدیکی سوریه و ترکیه ادامه می‌دهیم/یکی از حوزه‌های جدی همکاری ما انرژی است
کد خبر: 591553
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۴ ۱۹:۲۳:۳۱

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (شنبه) ۲۴ دی ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن ابراز خرسندی از حضور در دمشق و قدردانی از همتای خود و با بیان اینکه در دیدار با بشار اسد درباره موضوعات مهم دوجانبه، مسائل راهبردی منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کرده، عنوان کرد: آقای بشار اسد بر دعوت خود از آقای رئیسی برای سفر به دمشق تأکید کرد. تلاش خواهیم کرد بتوانیم مقدمات انجام این سفر را در آینده فراهم کنیم.

وی افزود:‌در گفت‌‌وگو با فیصل المقداد درباره راه‌های افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور در بخش‌های خصوصی و دولتی گفت‌وگو و اتفاق نظر داشتیم.

امیرعبداللهیان در پاسخ به خبرنگار الاخباریه درباره خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر بروز اختلاف نظر بین ایران و سوریه در اجرای توافقنامه‌های اقتصادی که منجر به تاخیر در اجرای این توافقنامه‌ها شده است، گفت: روابط ایران و سوریه در بهترین شرایط خود قرار دارد. امروز آقای بشار اسد نیز تأکید کرد که اراده رهبران دو کشور بر توسعه هر چه بیشتر مناسبات قرار دارد.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: البته ما باید تلاش کنیم در حوزه اقتصادی و تجاری سطح همکاری‌های عالی سیاسی و همکاری‌های عالی اقتصادی و تجاری را به هم نزدیک کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: اسناد فراوانی بین دو کشور به امضا رسیده و در حال اجراست. اختلاف نظری نداریم که منجر به عدم تأیید یا امضای سندی بین دو کشور شده باشد. امروز با همکارم آقای المقداد توافق کردیم سند همکاری‌های بلندمدت راهبردی دو کشور را آماده کنیم و در آینده نزدیک به امضا برسانیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار المنار درباره گفت‌وگوهای سوریه و ترکیه اظهار داشت: ترکیه و سوریه دو کشور مهم در منطقه هستند. ایران با هر دو کشور روابطی مهم دارد. زمانی در جریان قرار گرفتیم که احتمال دارد نیروهای نظامی ترکیه به شمال سوریه حمله نظامی انجام دهند، وارد معادله برای جلوگیری از ورود به جنگ جدید و حمله نظامی شدیم.

وی خاطرنشان کرد: خرسندیم که تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و گفت‌وگوهای روسای جمهوری ایران ترکیه و سوریه به این منجر شد که گفت‌‌وگو جای جنگ را بگیرد. معتقدیم حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها باید مورد اهتمام قرار بگیرد.

امیرعبداللهیان گفت: به تلاش‌های دیپلماتیک خودمان برای نزدیکی و حل مشکلات بین سوریه و ترکیه ادامه می‌دهیم.

خبرنگار روزنامه الوطن سوریه درباره همکاری اقتصادی بین ایران و سوریه و نیاز سوریه به انرژی و همکاری در این خصوص سؤال کرد گفت: همکاری‌های ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی جریان دارد. در سطح وزرای نیروی دو کشور گفت‌وگوهایی برای ایجاد نیروگاه‌های برق در سوریه انجام شده است.

وی گفت: سوریه از ثروت‌های فراوانی برخوردار است و دو طرف از امکانات بالایی برخوردار هستند. یکی از حوزه‌های جدی همکاری ما در بحث انرژی است.

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه نیز در این نشست خبری ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از کشورش گفت که دو کشور قصد دارند برای مقابله با تحریم‌های غرب، روابط اقتصادی و تجاری خود را گسترش دهند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین مقصد سفرش به منطقه و در رأس هیأتی برای پنجمین بار ظهر امروز وارد دمشق شد و مورد استقبال فیصل المقداد همتای سوریه‌ای خود قرار گرفت. وی پس از حضور در دمشق به دیدار بشار اسد رفت و با وی ملاقات و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه ایران پس از آن با حضور در محل وزارت امور خارجه سوریه با فیصل المقداد دیدار و درباره مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخت. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این سفری به بیروت داشت و با مقامات این کشور دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه گفت‌وگو کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی، محمدصادق فضلی مدیرکل وزارتی و مهدی شوشتری دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه در این سفر امیرعبداللهیان را همراهی می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها