کد خبر: 591123
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۱ ۱۶:۳۸:۵۲
| |

وزیر انرژی عربستان سعودی:

ریاض چرخه کامل سوخت هسته‌ای ایجاد می‌کند

عبدالعزیر بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز چهارشنبه در یک کنفرانس معدنی در ریاض اعلام کرد که با توجه به اکتشاف منابع غنی اورانیوم در خاک عربستان، این کشور قصد دارد که با همکاری کشورهایی که تمایل داشته‌باشند به توسعه چرخه سوخت هسته‌ای بومی اقدام کند.

ریاض چرخه کامل سوخت هسته‌ای ایجاد می‌کند
کد خبر: 591123
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۱ ۱۶:۳۸:۵۲

وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور قصد دارد با استفاده از منابع اورانیوم طبیعی این کشور چرخه کامل تولید سوخت هسته‌ای را درون عربستان تکمیل کند.

به گزارش العربیه، عبدالعزیر بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز چهارشنبه در یک کنفرانس معدنی در ریاض اعلام کرد که با توجه به اکتشاف منابع غنی اورانیوم در خاک عربستان، این کشور قصد دارد که با همکاری کشورهایی که تمایل داشته‌باشند به توسعه چرخه سوخت هسته‌ای بومی اقدام کند.

وی گفته‌است که اقدامات عربستان «بر اساس تعهدات بین‌المللی و استانداردهای شفافیت» خواهد بود.

به گفته عبدالعزیز بن سلمان، چرخه سوخت هسته‌ای از تولید کیک زرد، تولید اورانیوم غنی‌شده با غنای پایین تا تولید سوخت هسته‌ای برای مصرف داخلی و صادرات در برنامه عربستان قرار دارد.

عربستان سعودی، هر چند عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محسوب می‌شود، اما در چارچوب نظارت‌های گسترده پادمانی قرار ندارد و تنها یک توافق «پروتکل مقادیر ناچیز (Small Quantities Protocol)» برای نظارت‌های هسته‌ای امضا کرده‌است که مربوط به کشورهایی می‌شود که هیچ برنامه هسته‌ای فعالی ندارند.  

عربستان سعودی همچنین پروتکل‌های الحاقی نظام عدم اشاعه را نیز امضا نکرده‌است.

 عربستان سعودی از سال ۲۰۱۸ ساخت یک راکتور تحقیقاتی ۳۰ کیلوواتی را در ریاض آغاز کرده‌است که در صورت تزریق مواد شکاف‌پذیر و آغاز به کار این راکتور به صورت خود به خود توافق «پروتکل مقادیر ناچیز» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان می‌پذیرد و این کشور باید دسترسی کامل پادمانی به آژانس بدهد.  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دو سال پیش در حال گفتگو با عربستان در خصوص توافقی جدید برای دسترسی‌های پادمانی به برنامه هسته‌ای عربستان سعودی و اجرای پروتکل‌های الحاقی توسط این کشور است.

 

 

 تابستان ۱۳۹۹ روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی از برنامه تولید کیک زرد توسط عربستان سعودی با کمک چین خبر داده‌بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها