کد خبر: 590457
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۷ ۱۵:۰۰:۰۳
| |

اندیشکده شورای روابط خارجی بررسی کرد

در 2023 منتظر نتیجه کدام انتخابات‌ها باشیم؟

تسلط دودهه‌ای رجب‌طیب‌اردوغان بر سیاست ترکیه با سخت‌ترین آزمون در انتخابات عمومی ترکیه در سال 2023 روبه‌رو خواهد شد که در آن رئیس‌جمهور جدید و همچنین اعضای مجمع ملی بزرگ انتخاب خواهند شد. آیا مخالفان اردوغان می‌توانند او را خلع کنند؟

در 2023 منتظر نتیجه کدام انتخابات‌ها باشیم؟
کد خبر: 590457
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۷ ۱۵:۰۰:۰۳

اندیشکده شورای روابط خارجی در نوشتاری که روزنامه هم‌میهن آن را ترجمه کرده به 5 انتخاباتی که در سال 2023 در جهان برگزار می‌شود، پرداخته است.

۱. انتخابات سراسری نیجریه، 25 فوریه: نیجریه پرجمعیت‌ترین و از بسیاری جهات تأثیرگذارترین کشور آفریقا است. بنابراین، هر کسی که در انتخابات ریاست‌جمهوری نیجریه برنده شود، نه‌تنها برای نیجریه‌ای‌ها، بلکه برای تمام آفریقا و فراتر از آن اهمیت دارد. محمد بوهاری، دیگر نمی‌تواند در دور دیگری از انتخابات شرکت کند. حزب بوهاری، فرماندار سابق لاگوس، پرجمعیت‌ترین ایالت کشور را به‌عنوان نامزد خود معرفی کرده است. حزب اپوزیسیون اصلی، الحاجی آتیکوابوبکر، معاون سابق رئیس‌جمهور را که در انتخابات 2019 از بوهاری شکست خورد، نامزد کرده است. 16 حزب دیگر نامزدهای رای‌گیری را خواهند داشت. یکی از نامزدهایی که ممکن است از تینوبو و ابوبکر پیشی بگیرد، پیتر اوبی، نامزد حزب کارگر است. اوبی یک تاجر است.

 ۲. انتخابات عمومی ترکیه، 18 ژوئن: تسلط دودهه‌ای رجب‌طیب‌اردوغان بر سیاست ترکیه با سخت‌ترین آزمون در انتخابات عمومی ترکیه در سال 2023 روبه‌رو خواهد شد که در آن رئیس‌جمهور جدید و همچنین اعضای مجمع ملی بزرگ انتخاب خواهند شد. آیا مخالفان اردوغان می‌توانند او را خلع کنند؟ ائتلاف ملیت (ملت)، ائتلافی از احزاب، گروه اصلی مخالف است. هنوز در مورد نامزد ریاست‌جمهوری تصمیم‌گیری نشده است. یکی دیگر از گروه‌های مخالف، اتحاد کارگر و آزادی است که توسط حزب دموکراتیک خلق، حزب سیاسی اصلی اقلیت کُرد ترکیه رهبری می‌شود. خطر بزرگ این است که ائتلاف‌های مخالف آرای‌شان تقسیم شود. اگر هیچ کاندیدایی در انتخابات ژوئن اکثریت را به‌دست نیاورد، دو برنده اصلی دو هفته بعد در دور دوم رقابت خواهند کرد.

 ۳. انتخابات عمومی پاکستان، حداکثر تا 12 اکتبر 2023: پاکستان در بحران است. در آوریل 2022، نخست‌وزیر عمران‌خان، ستاره سابق کریکت، رای عدم اعتماد از پارلمان گرفت. عمران‌خان اما بی‌سروصدا به بازنشستگی نرفت. او در عوض حامیان خود را در یکسری راهپیمایی اعتراضی به پایتخت اسلام‌آباد رهبری کرد که هدف‌شان برکناری جانشین‌اش، شهباز شریف بود. رای‌دهندگان پاکستانی قرار است حداکثر تا اواسط اکتبر سال آینده برای انتخاب پارلمان جدید به پای صندوق‌های رای بروند، هرچند که عمران‌خان از شریف خواسته انتخابات زودهنگام برگزار کند. هر حزبی که پیروز شود، مجبور است با  مشکلات فراوان پاکستان دست‌وپنجه نرم کند.

 ۴. انتخابات عمومی آرژانتین، 29 اکتبر: آرژانتینی‌ها در اکتبر آینده رئیس‌جمهور، اعضای هر دو مجلس کنگره ملی و فرمانداران اکثر استان‌ها را انتخاب خواهند کرد. سه ائتلاف در حال حاضر بر سیاست آرژانتین تسلط دارند: چپ میانه، راست میانه، و لیبرتاد آوانزا پوپولیستی. کریستینا فرناندز دی‌کرشنر، معاون رئیس‌جمهور که از سال 2007 تا 2015 رئیس‌جمهور بود، اعلام کرده که نامزد خواهد شد. نامزد پیروز ریاست‌جمهوری باید 45 درصد آرا را به‌دست آورد. در غیر این صورت، دو نامزد برتر به دور دوم انتخابات می‌روند. تورم بسیار زیاد یکی از مسائل مهم مبارزات انتخاباتی خواهد بود.

 ۵. انتخابات عمومی بنگلادش، دسامبر 2023: دموکراسی بنگلادش ویژگی غیرعادی دارد. در انتخابات سراسری این کشور، رای‌دهندگان سیصد عضو پارلمان ملی تک‌مجلسی را انتخاب می‌کنند. آن سیصد عضو به نوبه خود منحصراً به زنان رأی می‌دهند تا پنجاه کرسی باقی‌مانده در پارلمان را پر کنند. این فرآیند دومرحله‌ای برای اطمینان از حضور زنان در نظر گرفته شده است. سپس کل پارلمان یک نخست‌وزیر را انتخاب می‌کند که کشور را اداره می‌کند و یک رئیس‌جمهور که عمدتاً به‌عنوان یک مقام تشریفاتی عمل می‌کند. بنگلادش عملاً به‌عنوان یک سیستم دوحزبی عمل می‌کند. شیخ حسینه که از سال 2009 نخست‌وزیر بوده با اتهامات فساد روبه‌رو است. او تاکنون درخواست‌ها برای واگذاری قدرت به یک دولت موقت برای نظارت بر انتخابات جدید را که باید حداکثر تا 31 دسامبر 2023 برگزار شود، رد کرده است. این انتخابات می‌تواند نقش مهمی در تعیین اینکه آیا دموکراسی در بنگلادش شکوفا می‌شود یا نه، ایفا کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها