کد خبر: 590231
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۶ ۱۳:۵۵:۰۱
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

با اوکراین بجنگید تا عفو شوید

به گزارش نیویورک تایمز، مردی که زمانی به دلیل سرقت در زندان بوده مغز متفکر تلاش برای استخدام زندانیان به منظور جنگیدن در مقابل اوکراین است.

با اوکراین بجنگید تا عفو شوید
کد خبر: 590231
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۶ ۱۳:۵۵:۰۱

رسانه‌های دولتی روسیه روز پنجشنبه به نقل از رئیس گروه شبه‌نظامی واگنر گزارش دادند که اولین دسته از زندانیانی که این گروه برای جنگ در اوکراین استخدام کرده‌ بودند، خدمت خود را به پایان رسانده‌ و مورد عفو قرار گرفته‌اند. این اقدام روسیه در جنگ اوکراین صدای گروه‌های حقوق بشری را بلند کرده که می گویند این خبر تایید می کند کرملین از زندانیان برای تکمیل قوای ارتش نابود شده خود استفاده کرده است.  

به گزارش نیویورک تایمز، خبرگزاری دولتی روسیه ویدئویی منتشر کرد که نشان می‌دهد یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، به حدود 20 مرد برای تکمیل قراردادها( ماموریت های ) نظامی خود تبریک می‌گوید. در بخش دیگری از ویدیو، او از گروهی به عنوان محکومانی یاد می کند که پس از خدمت سربازی آزادی خود را به دست آورده اند. او در این بخش خطاب به این مردان یونیفورم پوش می گوید: "شما قرارداد ( ماموریت ) خود را با عزت تمام کرده اید. او به گروهی دیگر می‌گوید: «زیاد مشروب نخورید، مواد مخدر مصرف نکنید، به زنان تجاوز نکنید.»

یکی از مردان با اشاره آشکار به اوکراین پاسخ می دهد: «ما برمی گردیم تا کاری را که شروع کرده ایم به پایان برسانیم.»

در ویدئوی دیگری از همان صحنه که در شبکه های اجتماعی منتشر شد،  پریگوژین می گوید که همه مردان این گروه ها تا  دو یا سه روز دیگر مدال و اوراق عفو خود را دریافت خواهند کرد.

«روسیه پشت میله‌ها» که سازمان اصلی مربوط به پیگیری حقوق زندانیان در روسیه است می گوید که مشخص نیست از چه مکانیسم قانونی برای آزادی این افراد استفاده شده است. در بخش هایی از بیانیه این سازمان به فهرستی طولانی از نقض‌های قانون در تلاش پریگوژین برای استخدام زندانیان به منظور حضور در جنگ اوکراین اشاره شده است.

طبق قانون اساسی روسیه، تنها رئیس جمهور می تواند یک زندانی را عفو کند. کرملین در این هفته هیچ حکم عفو منتشر نکرد و دفتر مطبوعاتی آن بلافاصله به درخواست اظهارنظر درباره ادعای آقای پریگوژین پاسخ نداد.

دیمیتری زاخواتوف، وکیل حقوق بشر اهل روسیه در این باره می گوید: اگر عفو واقعی باشد، «به طور کامل نگرش مقامات فدراسیون روسیه به عدالت و سیستم دولت را نشان می‌دهد.»

 پریگوژین که زمانی به دلیل سرقت در زندان بوده مغز متفکر تلاش برای استخدام زندانیان به منظور جنگیدن در مقابل اوکراین است.  بر اساس ویدئوهای منتشر شده در رسانه های اجتماعی و حساب های فعالان حقوق بشر، او اغلب با هلیکوپتر به اطراف روسیه سفر کرده تا برای زندانیان سخنرانی کند. او در ازای خدمت سربازی، به زندانیان وعده حقوق های بالا، پاداش های مالی، بیمه فوت و ازکارافتادگی و شاید از همه مهمتر برای برخی، آزادی پس از شش ماه خدمت را داده است.

به گزارش نیویورک تایمز این ویدئو حدود شش ماه پس از اولین گزارش‌ها در مورد جذب زندانیان توسط واگنر منتشر شد. سازمان نظارت بر امور زندانیان در روسیه می گوید از حداقل یک زندانی که این هفته پس از خدمت در اوکراین به خانه بازگشته است،خبر دارد.

گزارش‌های عفو متهمان در ازای شرکت در جنگ اوکراین به نفع روسیه در حالی منتشر می‌شوند که گروه واگنر در بحبوحه گزارش‌های فزاینده در مورد میزان بالای مرگ و میر سربازان روسی در خط مقدم و پرداخت‌های ناکافی از سوی شرکت، در تلاش برای استخدام زندانیان جدید است. واگنر از ژوئن حداقل 35000 زندانی را برای خدمت سربازی در جنگ اوکراین ثبت نام کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها