کد خبر: 590197
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ۱۶:۴۱:۴۲
| |

ژنرال مک‌مستر:

آمریکا باید تهدیدات رئیس‌جمهوری چین را جدی بگیرد

​مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دوره ترامپ گفت: ایالات متحده باید تهدیدات شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین را جدی بگیرد، گفت که این رهبر چینی «واقعا پای حرف و وعده‌هایش می‌ایستد.

آمریکا باید تهدیدات رئیس‌جمهوری چین را جدی بگیرد
کد خبر: 590197
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ۱۶:۴۱:۴۲

«هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در مصاحبه با «مارگارت برنان» در برنامه «رو در رو با ملت» شبکه سی‌بی‌اس گفت که «آمریکا باید مراقب باشد که وقتی بحث تهدید درگیری با چین بر سر تایوان به میان می‌آید، ما در همان تله‌هایی که در مورد ولادیمیر پوتین افتادیم، گرفتار نشویم.»

به گزارش ایسنا، او و چندین تحلیلگر دیگر از جمله «میشل فلورنوی» معاون سابق رئیس پنتاگون در حوزه سیاستگذاری در این برنامه حاضر بودند تا در مورد سیاست خارجی آمریکا در عرصه‌های مختلف نظیر تعامل با ایران، جنگ در اوکراین و چین اظهارنظر کنند.

مک‌مستر که از ژنرال‌های بازنشسته ارتش آمریکاست و در سال‌های‌ ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ بود، با بیان اینکه ایالات متحده باید تهدیدات شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین را جدی بگیرد، گفت که این رهبر چینی «واقعا پای حرف و وعده‌هایش می‌ایستد.»

مک مستر گفت: «فکر می‌کنم ما باید مراقب باشیم که دچار کژفهمی نشویم و در تله‌هایی که در مورد ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) افتادیم، در مورد سوگیری تأیید و تعصب خوش‌بینی، نیفتیم.»

به گفته او، شی در سخنرانی‌های اخیر خود «موضعی تهاجمی» نشان داده و به مردم چین گفته است که برای بازگرداندن چین به عظمت ملی باید فداکاری کرد. مک‌مستر گفت که شی از طریق اظهارات اخیر خود «کاملاً روشن» کرده که در حال آماده شدن برای «حرکت علیه تایوان» و به سمت "تسخیر و در بر گرفتن" این جزیره خودگردان است.

این نظامی کهنه‌کار آمریکایی افزود: چین نه تنها از منظر اقتصادی و مالی و از منظر «دیپلماسی گرگ مبارز» (سبکی از دیپلماسی وادارسازی)، بلکه از نظر فیزیکی با ارتش خود به طور فزاینده‌ای تهاجمی شده است.

مک‌مستر از آمریکا خواست حضور نظامی خود را در منطقه آسیا - اقیانوسیه افزایش دهد. مک‌مستر گفت: «ما در مورد تکیه بر متحدانمان زیاد صحبت می‌کنیم و اینکه اگر ما گامی به عقب برداریم، متحدان کارهای بیشتری انجام می‌دهند. فکر می‌کنم که در واقع برعکس است. اگر آمریکایی‌ها کمی بیشتر کار کنند، بسیاری از متحدان ما هم از این روند پیروی می‌کنند و قابلیت‌ها و ظرفیت دفاعی خود را هم تقویت می‌کنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها