کد خبر: 589975
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ ۰۹:۱۴:۵۹
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اتفاقی نادر در رای‌گیری نخست ریاست مجلس نمایندگان آمریکا

شکست نامزدی که چندان ترامپی نبود

برای نخستین بار در یک قرن گذشته، نامزد حزب اکثریت نتوانست در رای‌گیری نخست، ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را به دست بیاورد.

اتفاقی نادر در رای‌گیری نخست ریاست مجلس نمایندگان آمریکا
کد خبر: 589975
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ ۰۹:۱۴:۵۹

شهاب شهسواری- سه‌شنبه شب با برگزاری چند دور رای‌گیری برای تعیین رییس مجلس نمایندگان آمریکا، مشخص شد که کوین مک‌کارتی، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کالیفرنیا، نتوانسته‌است نمایندگان راست‌گرای افراطی در حزب خود را برای تعیین خود به عنوان رییس مجلس نمایندگان قانع کند.

آخرین باری که نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا نتوانسته‌بودند در رای‌گیری نخست رییس مجلس را انتخاب کنند به سال ۱۹۲۳ باز می‌گشت و در طول یکصد سال گذشته، هر بار در رای‌گیری نخست رییس مجلس انتخاب می‌شد. اقدام به انتخاب رییس، نخستین دستور کار مجلس نمایندگان آمریکا است و تا پیش از انتخاب رییس مجلس، عملا کار مجلس نمایندگان آغاز نمی‌شود.

در حالی که جمهوری‌خواهان ۲۲۲ کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند، مک‌کارتی به ۲۱۸ رای برای ریاست مجلس نیاز دارد، اما ۲۰ نماینده تندروی جمهوری‌خواه از فراکسیون موسوم به آزادی، حاضر به رای دادن به او نشدند، تا در رای‌گیری‌های انجام شده او تنها ۲۰۲ رای به دست بیاورد.

رای ۲۰ نماینده تندروی حزب جمهوری‌خواه از عمق اختلاف‌نظر و شکاف درون جمهوری‌خواهان، دو سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خبر می‌دهد.

در برابر تمامی نمایندگان حزب دموکرات، به حکیم جفریس، رهبر اقلیت رای دادند تا او با ۲۱۲ رای از رقیب خود کوین مک‌کارتی پیش بیافتد، با این حال برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس یک نمانده به اکثریت مطلق آرای حاضر در جلسه نیاز دارد.

۲۰ نماینده تندروی جمهوری‌خواه به شکل هماهنگ به جیم جردن، نماینده اوهایو رای دادند. جردن پیش از این از ریاست مک‌کارتی بر مجلس نمایندگان حمایت کرده‌بود.

مک‌کارتی گفته‌است تا پایان به عنوان نامزد در این انتخابات باقی می‌ماند. نام‌های دیگری به جای کوین مک‌کارتی به عنوان رییس مجلس از میان جمهوری‌خواهان مطرح شده‌است. از جمله این افراد جیم جردن از ایالات اوهایو و استیو اسکالیس از ایالت لوییزیانا هستند. اما مشخص نیست که این افراد هم بتوانند آرای کافی برای رسیدن به مقام ریاست مجلس کسب کنند.

هر چند کوین مک‌کارتی، متحد نزدیک دونالد ترامپ است و از حمایت او برای ریاست مجلس برخوردار است، اما عده‌ای از نمایندگان تندروتر جمهوری‌خواه او را به اندازه کافی ترامپی نمی‌دانند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها