کد خبر: 589384
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ۰۹:۳۶:۳۳
| |

روزنامه تایمز:

رهبران ناتو می‌دانستند که پوتین بالاخره اقدامی در مقابل آن‌ها انجام می‌دهد

براساس اسنادی که به تازگی توسط انگلیس از حالت محرمانه خارج و توسط روزنامه تایمز منتشر شدند، رهبران ناتو از سال ۲۰۰۱ میلادی می‌دانستند که روسیه در مقابل توسعه این ائتلاف به طرف شرق اقدامات لازم و متناسبی را اتخاذ می‌کند.

رهبران ناتو می‌دانستند که پوتین بالاخره اقدامی در مقابل آن‌ها انجام می‌دهد
کد خبر: 589384
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ۰۹:۳۶:۳۳

براساس اسنادی که به تازگی توسط انگلیس از حالت محرمانه خارج و توسط روزنامه تایمز منتشر شدند، رهبران ناتو از سال ۲۰۰۱ میلادی می‌دانستند که روسیه در مقابل توسعه این ائتلاف به طرف شرق "اقدامات لازم و متناسبی" را اتخاذ می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، روزنامه تایمز در گزارش خود نوشت، یک سال پس از ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، ایگور سرگیف، وزیر دفاع وقت روسیه به همتایان ناتوی خود گفت که توسعه مداوم این بلوک به طرف پیمان سابق ورشو یا کشورهای اروپایی بلوک شرق یک خطای سیاسی بزرگ است. سرگیف هشدار داده بود که مسکو برای پاسخ دادن به این توسعه‌طلبی "اقدامات لازم و متناسب" را اتخاذ می‌کند.

بزرگ‌ترین گسترش ناتو تا به امروز سه سال بعد به دنبال الحاق بلغارستان، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، استونی، لتونی و لیتوانی به این بلوک نظامی تحت رهبری آمریکا صورت گرفت.

پوتین در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۰۷ میلادی این گسترش و توسعه را به عنوان "یک اقدام تحریک‌آمیز جدی که سطح اعتماد متقابل را کاهش می‌دهد" توصیف کرد، اگرچه رهبران ناتو تاکید داشتند که ائتلاف‌شان در ماهیت "دفاعی" است.

پس از آنکه اوکراین تصمیم خود برای پیوستن به ناتو را که به اعتقاد مسکو یک تهدید امنیتی غیرقابل قبول بود، کنار نگذاشت و ناتو نیز تاکید کرد که کی‌یف یک روز به عضویت این ائتلاف در خواهد آمد، روسیه در فوریبه ۲۰۲۲ میلادی دستور حمله به اوکراین را صادر کرد.

در واپسین روزهای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، رهبران غربی به همتایان شوروی خود قول داده بودند که ناتو به طرف شرق و مرکز اروپا توسعه نخواهد یافت. این در حالی است که در سال جاری میلادی آمریکا مطرح شدن چنین وعده‌ای را رد کرد و تاکید داشت که فرصت عضویت در ناتو حتی برای کشورهای هم‌مرز با روسیه باید فراهم و ممکن باشد.

انگلیس همچنین هشدارهای روسیه تا زمان آغاز حمله به اوکراین را رد کرده بود.

یکی از سخنگویان بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس در ژانویه سال جاری میلادی گفته بود: روسیه نگرانی‌هایی را درباره حمله بالقوه ناتو ابراز کرده اما ما صریحا اعلام کرده‌ایم که این نگرانی‌های اساسا بی‌پایه و اساس هستند چرا که ماهیت این ائتلاف در اصل دفاعی است.

ناتو از آن زمان تاکنون با درخواست عضویت سوئد و فنلاند موافقت کرده و اوکراین نیز در سپتامبر به طور رسمی درخواست عضویت خود در این ائتلاف را تقدیم کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها