کد خبر: 589369
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ۰۹:۱۷:۴۱
| |

مهار چین مهم‌تر است یا آتش‌بس در اوکراین؟

دیپلماسی بایدن در سال ۲۰۲۳ نیازمند چه تغییراتی است؟

دو سال از ریاست‌جمهوری بایدن می‌گذرد و توافق هسته‌ای با ایران، بی‌جان‌تر از همیشه به نظر می‌آید. چه اتفاقی باید سریعا رخ دهد که سیاست خارجی آمریکا بتواند در سال 2023 شروع خوبی داشته باشد؟

مهار چین مهم‌تر است یا آتش‌بس در اوکراین؟
کد خبر: 589369
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ۰۹:۱۷:۴۱

 روزنامه هم میهن به نقل از اندیشکده ریسپانسیبل استیت‌کرافت نوشت: «2022 سال خاصی در دیپلماسی جهان بوده است که بر اثر جنگ ادامه‌دار و بی‌رحمانه روسیه علیه اوکراین آغاز شد. ناتو، که پیش از جنگ برای اتحاد بیشتر تلاش می‌کرد حالا بیشتر از همیشه جسورتر و متحدتر شده است. در این میان تنش‌های ایالات‌متحده و چین بر سر پاره‌ای از مسائل از جمله سرنوشت تایوان ادامه پیدا کرده است.

درحالی‌که بایدن سعی می‌کند تا رویکرد «اتوکراسی‌ها دربرابر دموکراسی‌ها» را در ژئوپولیتیک دیگر نقاط جهان حفظ کند، در خاورمیانه روی برگرداندن بیشتر بایدن از عربستان سعودی و عدم توانایی در متوقف کردن کمک‌ها به ریاض که در جنگ یمن مورد استفاده قرار می‌گیرند، تاکیدی است بر ماهیت مشکل‌دار روابط واشنگتن با دولت‌های خودمکامه.

دو سال از ریاست‌جمهوری بایدن می‌گذرد و توافق هسته‌ای با ایران، بی‌جان‌تر از همیشه به نظر می‌آید. چه اتفاقی باید سریعا رخ دهد که سیاست خارجی آمریکا بتواند در سال 2023 شروع خوبی داشته باشد؟

سرنگ شیدور، مدیر ارشد تحقیقات در موسسه کوئینسی می‌گوید که آمریکا باید دو کار را در سال جدید‌ انجام دهد. اول اینکه به سیاست «چین واحد» برگردد که دهه‌هاست پایه محکمی برای صلح و ثبات در آسیا محسوب شده است. دوم اینکه، در رویارویی با کشورهای در حال توسعه، از ترفندهای معکوس‌کننده که باعث افزایش اعتبار می‌شود، مانند «دموکراسی در برابر اتوکراسی» و «نظم مبتنی بر قوانین» خودداری کند.بایدن در عوض برای پیدا کردن تلاقی منافع و چانه‌زنی‌های جدیدی تلاش کند که نفوذ غیرنظامی آمریکا در منطقه را افزایش می‌دهد.

آنلی شلین، یکی از محققان برنامه خاورمیانه در اندیشکده کوئینسی می‌نویسد که دولت بایدن باید تمام حمایت‌های آمریکا از اقدامات نظامی عربستان در یمن را متوقف کند. به گفته شلین، اگر دولت اقدامی در این جهت انجام ندهد، سناتور برنی سندرز باید دوباره قطعنامه اختیارات جنگ یمن را معرفی کند تا بر دخالت‌های آمریکا در این درگیری ویرانگر پایان دهد. شلین همچنین معتقد است که بایدن می‌تواند با بازنگری در حمایت‌های آمریکا از دیکتاتورها در خاورمیانه از طریق کاهش فروش تسلیحات به این دولت‌ها، سیاست‌های خود در قبال این منطقه را به‌طور کلی تغییر دهد.

استیو سیمون، تحلیل‌گر ارشد موسسه کوئینسی در امور خاورمیانه معتقد است که ایالات‌متحده باید تمرکز خود را به سمت تغییر اقلیم و چالش‌های سلامت عمومی بین‌المللی به‌ویژه سیستم‌های هشدار اولیه ببرد.

مایکل سواین، مدیر برنامه شرق آسیا می‌گوید، آمریکا باید هرگونه آرزویی مبنی بر تسلط بر منطقه آسیا را کنار بگذارد، به نگرانی‌ها و نیازهای رهبران این منطقه از جمله کره‌جنوبی و ژاپن با دقت بیشتری گوش کند و پاسخ‌های واقع‌گرایانه‌ای ارائه دهد. بیشتر رهبران این منطقه می‌خواهند با هردو کشور چین و آمریکا همکاری کنند تا مجموعه‌ای از اهداف سیاسی از جمله اهداف اقتصادی، فراگیر و مثبت‌تری را پیش ببرند و در قطبی شدن منطقه تغییری ایجاد کنند و مجموعه‌ای از قوانین و استانداردهای منطقه‌ای اصلاح‌شده‌ای را ارائه دهند که بیشتر کشورها از جمله چین از آنها حمایت می‌کنند. بسیاری از این کشورها همچنین خواستار تثبیت وضعیت تایوان براساس تعهد مجدد آمریکا و چین به یک چین واحد و اتحاد مسالمت‌آمیز هستند.

آناتول لیون، مدیر برنامه اوراسیا در اندیشکده کوئینسی می‌نویسد که اولویت دولت بایدن در سال 2023 باید آتش‌بس در اوکراین باشد که منجر به مذاکرات صلح می‌شود. هر چه جنگ بیشتر طولانی‌تر شود، ضربه بزرگتری به اقتصاد جهانی و متحدان اصلی آمریکا در اروپا وارد می‌شود. این موضوع که اوکراین توانسته استقلال خود را حفظ و نگهداری کند یا اکثریت اراضی خود را بازپس‌گیری کند، اهمیت واقعی چندانی در این جنگ ندارد. پیشروی‌های عمده اوکراین کنترل روسیه به کریمه را تهدید می‌کند و به‌احتمال وقوع جنگ واقعی دامن می‌زند. در این میان بمباران‌های روسیه صدمات زیادی به جمعیت و اقتصاد اوکراین وارد کرده و شرایط فوق‌العاده جنگی باعث رشد اقتدارگرایی در اوکراین شده است. فقط در شرایطی که جنگ تمام شود، اوکراین می‌تواند روند بازسازی، اصلاحات سیاسی و حرکت به سمت پیوستن به اتحادیه اروپا را آغاز کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها