کد خبر: 589122
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۱۶:۴۵:۲۴
| |

تاتویک هایراپتیان، نماینده دور هفتم مجلس ملی ارمنستان:

پروژه «دهکده‌های هوشمند» اسرائیل در آذربایجان علیه ایران است / مهار ایران هدف ائتلاف باکو و آنکارا است

سفیر اسرائیل در آذربایجان در مصاحبه‌ای گفت که «ایران مشکل اسرائیل یا آذربایجان نیست بلکه ایران یک مشکل جهانی است.» این اگر تهدید مستقیم علیه ایران نیست، پس چیست؟

پروژه «دهکده‌های هوشمند» اسرائیل در آذربایجان علیه ایران است / مهار ایران هدف ائتلاف باکو و آنکارا است
کد خبر: 589122
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۷ ۱۶:۴۵:۲۴

تاتویک هایراپتیان، نماینده دور هفتم مجلس ملی ارمنستان معتقد است که مسدود شدن کریدور لاچین بلافاصله پس از رزمایش نظامی ترکیه و آذربایجان تصادفی نیست و  ائتلاف باکو و آنکارا تنها علیه ارمنستان و آرتساخ نیست بلکه علیه ایران نیز هست.

به گزارش اعتماد بخشی از  گفت و گوی خبرگزاری ایلنا با تاتویک هایراپتیان به شرح زیر است:

نقش ترکیه را در ماجراجویی‌های باکو چگونه ارزیابی می‌کنید، در روزهای گذشته شاهد رزمایش مشترک «مشت برادری» میان دو کشور بودیم؟

فراموش نکنیم که رهبران آذربایجان درست پس از جنگ ۴۴ روزه علیه قره‌باغ کوهستانی در همراهی با ترکیه یک رژه را در باکو ترتیب دادند و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شعری را در وصف این رژه خواند که به عنوان یک ادعای ارضی علیه ایران تلقی شد. هرچند ایران به این شعر واکنش نشان داد اما این تازه شروع اقدامات ضد ایرانی این دو کشور بود. علی‌اف به تازگی از هر موقعیتی برای صحبت در خصوص آذری زبانان ایران و استفاده از لفظ «آذربایجان جنوبی» استفاده می‌کند. 

تغییر وضعیت موجود پس از جنگ ۲۰۲۰ نه تنها برای ارمنستان و آرتساخ که برای ایران مشکلات امنیتی ایجاد کرده است. بیایید واقع‌بین باشیم؛ مناطق تحت کنترل قرار گرفته از سوی آذربایجان امروز علیه ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنچه به نام پروژه «دهکده‌های هوشمند» توسط اسرائیل در منطقه هم مرز با ایران اجرا شد فقط پوششی برای اقدامات نظامی اسرائیل علیه ایران است. در آخرین نمونه سفیر اسرائیل در آذربایجان در مصاحبه‌ای گفت که «ایران مشکل اسرائیل یا آذربایجان نیست بلکه ایران یک مشکل جهانی است.» این اگر تهدید مستقیم علیه ایران نیست، پس چیست؟

این نگرانی در افکار عمومی و نخبگان ایران وجود دارد که ارمنستان در جریان فشارهای آمریکا و اروپا در نهایت با ایجاد دالان زنگزور موافقت کرده و در ازای دریافت امتیازی، مرز خود با ایران را از دست بدهد، آیا این نگرانی در محافل ملی ارمنستان نیز وجود دارد؟

 موضع قاطع ایران در زمینه حفظ مرز با ارمنستان کمک بزرگی به ایروان برای حفظ تمامیت ارضی‌اش است. در نگاه مردم ارمنستان حمایت ایران بسیار قابل تقدیر است و مردم ارمنستان ایران را متحد خوب خود می‌دانند. حمایت ایران موجب شده تا رهبری ارمنستان تحت فشار جمهوری آذربایجان و ترکیه تسلیم نشود که در همین مسیر مانورهای نظامی مشترکی برگزار کرده‌اند تا واکنش ایران را برای پیشروی بسنجند و اگر شرایط مساعد بود به اقدام نظامی علیه ارمنستان به ویژه استان سیونیک دست بزنند. 

مسدود شدن کریدور لاچین بلافاصله پس از رزمایش نظامی ترکیه و آذربایجان تصادفی نیست. ائتلاف باکو و آنکارا تنها علیه ارمنستان و آرتساخ نیست بلکه علیه ایران نیز است. من پیش‌تر هم به نقش اسرائیل در این رابطه اشاره کرده‌ام که تل‌آویو در جنگ قره باغ به آذربایجان کمک کرد و امروز باکو باید بهای آن کمک را با باز گذاشتن دست اسرائیل در مرز ایران بپردازد. 

ایران یک قدرت جدی در منطقه است؛ قرن‌هاست که همینطور بوده و همیشه جا افتاده که تهران نقش متعادل کننده‌ای را ایفا کرده است. لازم است نقش ایران را در ایجاد ملوک الطوائف قره‌باغ در قرن ۱۶ تا ۱۸ فراموش کنیم. من می‌خواهم این مساله را برجسته کنم که آرتساخ همیشه برای ایران اهمیت امنیتی داشته است و تنها پس از تجاوز آذربایجان در سال ۲۰۲۰، اسرائیل با کمک آذربایجان درست نزدیک مرزهای ایران ظاهر شد که بدون کمک ترکیه و آذربایجان امکان پذیر نبود. ارمنستان اگر کنترل این مناطق را از دست نداده بود هیچ‌گاه اجازه چنین اقدامی را در مرزهای ایران نمی‌داد. بنابراین پس از اشغال این سرزمین‌ها توسط آذربایجان، ایران با مشکلات امنیتی مواجه شد. در نتیجه لازم است ایران با نقش آفرینی ویژه از تشدید مسائل امنیتی که می‌تواند برای کل منطقه فاجعه بار باشد، جلوگیری کند. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها