کد خبر: 588632
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۱۷:۵۶:۲۴
| |

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا:

خروج ترامپ از برجام یک اشتباه فاحش بود/ دیپلماسی بهترین گزینه است

ما همچنان در مورد برنامه هسته‌ای ایران معتقدیم که بهترین راه برای مقابله با این چالش و تهدید، دیپلماسی است.

خروج ترامپ از برجام یک اشتباه فاحش بود/ دیپلماسی بهترین گزینه است
کد خبر: 588632
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۱۷:۵۶:۲۴

آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه آمریکا برای ارائه گزارشی از یک سال عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی و همچنین فعالیت‌های وزارتخانه متبوع خود در روزهای پایانی سال میلادی جاری در جمع خبرنگاران حاضر شد.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه آمریکا بخش‌هایی از سخنانش را به رویکرد دولت جو بایدن نسبت به ایران اختصاص داده و گفت:  ما همچنان در مورد برنامه هسته ای ایران معتقدیم که بهترین راه برای مقابله با این چالش و تهدید، دیپلماسی است. ما درگیر دیپلماسی شدید بوده‌ایم. اما اگر ایران مایل یا قادر به انجام کارهای لازم برای بازگشت به تعهدات نیست، خوب، این نیز بخشی از معادله است.عمیقاً به نفع ماست که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، بایدن متعهد است تضمین کند که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. ما همچنان معتقد بودیم که مؤثرترین و بادوامترین راه برای انجام آن از طریق دیپلماسی بود. زمانی که برجام، توافق هسته‌ای ایران، عملاً اجرا شد، دقیقاً همان کاری را انجام داد که برای انجام آن طراحی شده بود. برنامه هسته‌ای ایران را در یک جعبه قرار داد. نه تنها توسط بازرسان بین‌المللی، بلکه توسط افراد خودمان، پایبندی ایران به آن، از جمله توسط دولت قبلی، تأیید شد. از نظر ما، خروج از این توافق و خروج از چارچوب برنامه هسته‌ای ایران یک اشتباه فاحش بود. اما این واقعیتی است که ما به ارث برده‌ایم و باید با آن کنار بیاییم.

وزیر خرجه آمریکا در ادامه سخنانش با تاکید چندباره بر اعتقاد دولت بایدن به ترجیح دیپلماسی در برابر ایران گفت: ما فکر می‌کنیم که این بهترین راه حل است.اما علیرغم تلاش‌هایی که انجام داده‌ایم، حتی در حالی که علیه سایر اقدامات فاحش ایران عقب‌نشینی کرده‌ایم و علی‌رغم تلاش‌هایی که ما و  شرکای ما در اروپا انجام داده‌ایم، ایران مایل یا قادر به انجام تعهداتش نبوده است. لازم است دوباره به توافق برسیم. ما همچنان به دنبال راه‌هایی خواهیم بود تا مطمئن شویم که ایران به هر طریقی به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها