کد خبر: 588623
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

جنجال بر سر عبای عربی بر شانه‌های لیونل مسی

اهدای عبای عربی از سوی امیر قطر به مسی در مراسم پس از پیروزی آرژانتین مقابل فرانسه در فینال جام جهانی، این گمانه را تقویت کرده که امیر قطر با این حرکت دنبال به اصطلاح ربودن این لحظه تاریخی از مراسم به نفع خود بوده است.

جنجال بر سر عبای عربی بر شانه‌های لیونل مسی
کد خبر: 588623
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۱۵:۰۰:۰۰

جنجال بر سر هدیه دادن یک عبای عربی از سوی امیر قطر به لیونل مسی، کاپیتان تیم فوتبال آرژانتین بالا گرفته است. این حرکت- که هنگام اهدای جام در فینال جام جهانی فوتبال انجام شد- برخی از مفسران غربی را به انتقاد از زمان‌بندی آن برانگیخت. در همین حال، چندین ناظر عرب این محکومیت‌ها را نژادپرستانه خوانده و رد کرده‌اند. این جنجال به خودی خود گویای تنش‌ها بر سر میزبانی قطر در این مسابقات است که همچنان هم ادامه دارد.

به گزارش اعتمادآنلاین، قضیه از کجا شروع شد؟ رسانه‌های غربی می‌گویند اهدای عبای عربی از سوی امیر قطر  به مسی در مراسم پس از پیروزی آرژانتین مقابل فرانسه در فینال جام جهانی، این گمانه را تقویت کرده که امیر قطر با این حرکت دنبال به اصطلاح ربودن این لحظه تاریخی از مراسم به نفع خود بوده است.

به عنوان نمونه، روزنامه‌نگار ورزشی رسانه آمریکایی آتلانتیک مدعی شد «قطر به وضوح می‌خواست در تصاویر جام جهانی حضور داشته باشد.» یک روزنامه‌نگار آمریکایی دیگر نوشت عکس‌های این لحظه تاریخی با تصویری از مسی در حالی که پیش‌بندی برای کوتاه کردن موهایش پوشیده، خراب شد.

در مقابل این ادعاها، برخی از مفسران ورزشی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می‌گویند هدیه دادن عبای عربی از سوی امیر نشانه احترام بود و این انتقادها را ناشی از تعصب و نژادپرستی برخی غربی‌ها می‌دانند. عبدالخالق عبدالله از چهره‌های برجسته دانشکده‌ای در امارات، عباس عربی را نمادی از «ارزش و قدردانی» دانست و گفت کسانی که مخالف اعطای آن هستند، باید فکری به حال  احساس «دوگانگی، نژادپرستی و نادانی خود» کنند.

 یک فعال برجسته سعودی، این حرکت را «درخشان و زیبا» خواند و ضمن ستایش آن گفت: «نظرات نژادپرستانه... برای من تعجب‌آور و غیرقابل درک و البته غیرضروری بود.»

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از امواج مدیا، مناقشه بر سر مسی و عبای اهداشده به او در میانه تشدید تنش‌ها بر سر انتخاب قطر به عنوان میزبان این مسابقات مطرح شده است. برخی از منتقدان ادعا کرده‌اند هدیه امیر نمونه دیگری از «شست‌وشوی ورزشی این تورنمنت» است، اصطلاحی برای زمانی که ورزش برای بهبود شهرت لکه‌دار شده توسط اعمال نادرست مانند نقض حقوق مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.

گری لینکر، فوتبالیست سابق انگلیسی، در این باره می‌گوید فیفا قبلاً بازیکنان را به دلیل پوشیدن نمادها از جمله بازوبندهای رنگین‌کمانی در همبستگی با LGBTQ تهدید به تحریم کرده بود لذا شاید این عبای عربی هم باید در «در یک مراسم جداگانه» به مسی داده می‌شد و نه در مراسم رسمی.

بر اساس سنت عربی، گذاشتن عبا روی شانه‌های کسی نشان‌دهنده احترام، قدردانی و تجلیل از دستاوردهای اوست. کاربران شبکه‌های اجتماعی گزارش دادند پس از فینال جام جهانی، برخی از هواداران آرژانتینی عباهای عربی را در قطر خریداری کردند. از دیدگاه برخی از ناظران، جنجال بر سر عبای  مسی، برداشت‌های منفی از فرهنگ عرب و نگرش‌های تعصب‌آمیز ادعایی برخی از مفسران غربی را نشان داد.

در حالی که برخی از خبرنگاران ورزشی فینال جام جهانی امسال را یکی از بهترین‌های تاریخ می‌دانند، این تورنمنت نیز به دلیل جنجال بر سر میزبانی قطر در خاطره خواهد ماند. قطر احتمالاً به دلیل میزبانی یک جام جهانی هیجان‌انگیز، شهرت خود را در جهان عرب و فراتر از آن افزایش داد و اولین کشور منطقه‌ای بود که این مسابقات را میزبانی می‌کرد. با این حال، منتقدان غربی این کشور عرب خلیج فارس همچنان به وضعیت اسفناک کارگران مهاجر به عنوان لکه ننگ در تاریخچه میزبانی قطر از این جام جهانی نگاه می‌کنند. در چنین شرایطی در حالی که عربستان سعودی پیشنهاد خود را برای میزبانی از جام جهانی 2030 آماده می‌کند، باید انتظار داشته باشد که سطح مشابهی از انتقادها را در مورد سابقه حقوق بشر خود دریافت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها