کد خبر: 588508
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ۱۲:۰۴:۴۳
| |

استفان والت، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل:

بایدن هم در مرگ برجام مقصر است / مشکل چین تمرکز تمام قدرت سیاسی در دستان یک فرد است

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده می‌توانست مذاکرات با ایران را در دوره‌ای که دولت حسن روحانی که تمایل بیش تری به حفظ برجام داشت در راس کار بود آغاز کند و قدری سریع‌تر کار‌ها را پیش ببرد.

بایدن هم در مرگ برجام مقصر است / مشکل چین تمرکز تمام قدرت سیاسی در دستان یک فرد است
کد خبر: 588508
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ۱۲:۰۴:۴۳

"توافق هسته ای با ایران در مارپیچ مرگ قرار دارد و می‌توان دولت جو بایدن را به دلیل عدم اولویت کافی قائل شدن برای آن مقصر دانست. بایدن می‌توانست مذاکرات با ایران را در دوره‌ای که دولت حسن روحانی که تمایل بیش تری به حفظ برجام داشت در راس کار بود آغاز کند و قدری سریع‌تر کار‌ها را پیش ببرد. با این وجود، به محض آن که بایدن اجازه داد این پنجره بسته شود یک دولت تندروتر در ایران به قدرت رسید که باعث شد احیای برجام هرگز به راحتی رخ ندهد. در نتیجه، من به عملکرد دولت بایدن در قبال برجام و مذاکرات هسته‌ای با ایران نمره بالایی نمی‌دهم."

این جملات را استفان والت، تحلیل‌گر و پژوهشگر ارشد مسائل بین‌الملل در یادداشت اخیرش تحت عنوان " سال‌ها بعد مورخان چگونه سال ۲۰۲۲ میلادی را به یاد خواهند آورد؟" نوشته است.

 دیپلماسی "گرگ جنگجو" کار دست چین خواهد داد

او در بخش‌های دیگر این یادداشت که سایت فرارو ترجمه کرده درباره تحولات رخ داده در چین و رابطه پکن و واشنگتن می‌نویسد:

بزرگترین شگفتی سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز اعتراضات در چین بود به خصوص آن که از زمان تظاهرات میدان تیان آنمن در سال ۱۹۸۹ میلادی چنین اعتراضی در این ابعاد بی سابقه بوده است. من از مشکلاتی که چین با آن مواجه بوده شگفت زده نشده ام، زیرا به یک معنا به طور مستقیم مرتبط با تاج گذاری اخیر شی به عنوان رهبر بلامنازع چین در بیستمین نشست کنگره حزب کمونیست چین بوده است. مشکل چین تمرکز تمام قدرت سیاسی در دستان یک فرد است و اگر آن شخص در مسیری اشتباه حرکت کند هیچ سازوکار اصلاحی‌ای وجود ندارد که بتواند جلوی آن را بگیرد.

در اینجا اشتباهات را می‌توان از دو جنبه مشاهده کرد. نخست سیاست کووید صفر بود که شی از کنار گذاشتن آن خودداری ورزید و باعث ایجاد مشکلات اقتصادی شده است. اکنون تلاش برای خروج از آن سیاست مشکلات بهداشت عمومی قابل توجهی ایجاد می‌کند. این وضعیتی است که اکنون شی مسئولیت آن را برعهده دارد. دوم آن که سیاست خارجی شی آشکارا بلندپروازانه بوده است سیاستی که از آن تحت عنوان دیپلماسی "گرگ جنگجو" یاد می‌شود رویکردی که درصدد مواجهه با کشور‌های دیگر است. ما این رویکرد را در بالی مشاهده کردیم زمانی که شی ناگهان با "جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا روبرو شد و دو رهبر رفتار خوشایندی با یکدیگر نداشتند. این رفتار کاری نیست که رهبران جهان معمولا در انظار عمومی انجام دهد و مطمئنا به نگرش کانادایی‌ها نسبت به چین کمکی نخواهد کرد نگرشی که مدت هاست رو به افول بوده است. ترکیب چنین سیاست‌هایی در داخل و رویکرد تهاجمی نسبت به دیپلماسی در خارج آن کشور چین را در موقعیتی بسیار دشوارتر از قبل قرار داده و جلب حمایت سایر کشور‌ها را برای ایالات متحده آسان‌تر ساخته تا چین را تا حدودی تحت کنترل نگه دارد.

بایدن جنگ اقتصادی با چین را اعلام کرد

نکته‌ای که من نسبت به آن شگفت زده شدم تحریم صادرات نیمه هادی به چین از سوی ایالات متحده بود اقدامی که تاثیر آن را نباید دست کم گرفت و بسیار مهم‌تر از هر کاری است که دولت ترامپ انجام داد.

ما با این کار به چین آغاز جنگ اقتصادی را اعلام کردیم و نشان دادیم که به عنوان یک هدف ملی برتری اقتصادی را حفظ خواهیم کرد. ایالات متحده قرار بود تمام تلاش خود را انجام داده تا اطمینان حاصل کند که هم چنان به کنترل ارتفاعات فرماندهی پیچیده‌ترین و مهم‌ترین فناوری‌ها ادامه می‌دهد و اقدامات فعالی برای جلوگیری از توانایی چین برای توسعه و پیشرفت رد این زمینه انجام خواهد داد.

تعدادی از کشور‌های آسیایی وجود دارند که از جنگ تراشه‌ها و قانون کاهش تورم و سایر اقدامات دولت بایدن برای حمایت از صنایع ایالات متحده خوشحال نیستند. برخی از شرکای آسیایی ما در مورد چین آرام نیستند.

آنان از پیامد‌های اقتصادی کاری که ما در مورد چین انجام می‌دهیم و به طور مستقیم بر آنان تاثیر می‌گذارد خوشحال نیستند. این موضوع در مورد برخی از شرکای اروپایی ما نیز صدق می‌کند. به طور خاص، هلندی‌ها از تلاش‌های ما برای کشاندن آنان به جنگ تراشه علیه چین ناراحت هستند. آنان چین را یک تهدید قریب الوقوع قلمداد نمی‌کنند و سیاست دولت امریکا هزینه اقتصادی آشکاری بر آنان تحمیل خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها