کد خبر: 588276
|
۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ۰۹:۰۳:۴۱
| |

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل سیاست خارجی:

در شرایط فعلی ایران باید سیاست بی‌طرفی در جنگ روسیه و اوکراین را تبیین کند

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: در حل یک موضوع باید دو طرف میانجی گری یک کشور دیگر را قبول داشته باشند اما به دلایل مختلف اوکراین طرف ایرانی را قبول ندارد ضمن این که در شرایط فعلی کار مهم تر برای تبیین سیاست بی طرفی ایران در جنگ است.

در شرایط فعلی ایران باید سیاست بی‌طرفی در جنگ روسیه و اوکراین را تبیین کند
کد خبر: 588276
|
۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ۰۹:۰۳:۴۱

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل سیاست خارجی در ارزیابی خود از اعلام مواضع ایران درباره بحران اوکراین و روسیه از  سوی وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: ایران به طور شفاف و علنی اعلام کرده که پهپاد برای استفاده در جنگ در اختیار روسیه قرار نداده است این بدان مفهوم است که پهپاد به روسیه داده اما زمانی نبوده که در جنگ اوکراین استفاده شود ضمن این که مسئولیت استفاده از پهپاد به عهده روسیه است نه ایران.

به گزارش ایسنا، بخش هایی از گفت و گوی بهشتی پور را در ادامه می خوانید:

  • این تحلیل برای بسیاری قابل قبول است که آمریکا به اوکراین برای عضویت در ناتو اصرار کرد و زلنسکی نیز مرتکب این اشتباه شد همین مساله روسیه را تحریک کرد زیرا روسیه عضویت اوکراین در ناتو را تهدیدی برای امنیت ملی خود می داند بنابراین آن هم دست به اشتباه بزرگی زده و به کشور همسایه تجاوز کرد.
  • این آمریکا بود که به اوکراین فشار آورد، در حالی که اوکراین می توانست وارد ناتو نشود، بی طرف باشد تا چنین بحرانی متوجه اروپا نشود.
  • در واقع هم زلنسکی اشتباه کرد، هم پوتین اشتباه بزرگ تر کرد که به کشور همسایه تجاوز کرد، در چنین زمانی برنده این ماجرا آمریکا است که توانست دو کشوری را که سالیان دراز با یکدیگر روابط نزدیکی داشتند و همکاری آن‌ها می توانست به ثبات و جلوگیری از بحران در اروپا کمک کند را با یکدیگر درگیر کرد و اکنون اروپا با بحران امنیت مواد غذایی و انرژی مواجه است.
  • باید توجه داشته باشیم که در حل یک موضوع باید دو طرف میانجی گری یک کشور دیگر را قبول داشته باشند اما به دلایل مختلف اوکراین طرف ایرانی را قبول ندارد  ضمن این که در شرایط فعلی کار مهم تر برای تبیین سیاست بی طرفی ایران در جنگ است.
  • ایران رسما اعلام کرده که به دنبال راه حل سیاسی است و جنگ باید متوقف شود. ایران تمامیت ارضی اوکراین را قبول دارد و این ها نکات مهمی است که ایران بیش از پیش باید در موضع خودش شفاف بیان کند.
  • بنابراین تبیین مواضع ایران بسیار حائز اهمیت است نخست این که ایران جنگ را صحیح نمی داند و معتقد است باید متوقف شود، دیگر این که راه حل های سیاسی می تواند مساله را حل کند، سوم این که تغییرات جغرافیایی و سرزمینی مورد تایید ایران نیست و این موضوع باید برای افکار عمومی تبیین شود و نهایتا این که ایران معتقد است آمریکا عامل اصلی جنگ اوکراین و روسیه است و ذی نفع هم آمریکا است.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها