کد خبر: 586560
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۹ ۰۷:۴۷:۲۹
| |

واکنش ایروانی به لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن؛ رویه خطرناکی ایجاد خواهد شد

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره تلاش آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل هشدار داد و گفت که این اقدام، سیاسی و برخلاف اصول منشور ملل متحد است.

واکنش ایروانی به لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن؛ رویه خطرناکی ایجاد خواهد شد
کد خبر: 586560
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۹ ۰۷:۴۷:۲۹

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک هشدار داد: اگر اقدام آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن به نتیجه برسد، رویه خطرناکی را در سیستم سازمان ملل ایجاد خواهد کرد و رویه برابری دولت‌های عضو در این سازمان بین المللی را زیر سئوال خواهد برد.

به گزارش ایرنا، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که رونوشت آن برای رئیس شورای اجتماعی- اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) و رئیس شصت و هفتمین کمیسیون مقام زن ارسال شده است، دیدگاههای جمهوری ایران در خصوص تلاش‌های آمریکا با هدف لغو عضویت کشورمان در کمیسیون مقام زن را تشریح و از دبیرکل خواست از ایجاد این بدعت در روند کار سازمان ملل جلوگیری کند.

ایروانی در این نامه با اشاره به برگزاری نشست آتی شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در تاریخ ۲۳ آذرماه سال‌جاری برای بررسی درخواست غیر قانونی آمریکا جهت پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن تاکید کرد: این درخواست بر پایه ادعاها و فرضیات جعلی علیه ایران صورت گرفته است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در نیویورک افزود: این درخواست غیر قانونی، نشان دهنده تلاشی دیگر توسط آمریکا برای سوء استفاده از سیستم سازمان ملل برای اهداف سیاسی خود است.

سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره علیه سوء استفاده از نهادهای وابسته به سازمان ملل برای پیشبرد اهداف سیاسی هشدار داده، چون به اعتبار سیستم سازمان ملل لطمه وارد می کند.

سفیر و نماینده دائم ایران توجه دبیرکل سازمان ملل را به سیاست‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه ایران وایجاد کمپین گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله فشارهای حداکثری سیاسی و اقتصادی بعد از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷جلب و اضافه کرد: اگر این اقدامات غیر قانونی در سیستم سازمان ملل موفق شود برای کلیت سازمان ملل خیلی خطرناک خواهد بود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خاطر نشان کرد: این امر نه فقط یک رویه خطرناک با تاثیرات زیاد ایجاد خواهد کرد بلکه برخلاف روح و نص سازمان ملل متحد بوده و موضوع برابری حاکمیتی دولتهای عضو، مشارکت آنها در عرصه بین المللی، حضور دولتها در همه ارکان بین المللی بصورت برابر و متناسب برپایه توزیع جغرافیایی از نمایندگان همه مناطق جهان را زیر سئوال خواهد برد؛ در حالیکه این موضوع از پایه های اساسی سیستم سازمان ملل و چند جانبه گرائی است.

ایروانی اضافه کرد: در رویه کاری شورای اکوسوک سابقه ای از پایان دادن به حضور یک عضو منتخب در یک کمیسیون برای یک هدف خاص وجود ندارد.

سفیر و نماینده دائم ایران با اشاره به موارد ذکر شده از دبیرکل سازمان ملل خواست که در ظرفیت خود به عنوان حافظ منشور ملل متحد و در چارچوب مسوولیت‌های دبیرکل از اصول منشور ملل متحد حمایت و در این چارچوب از تلاش‌های غیرسازنده و مخرب به رهبری امریکا در قبال ایران جلوگیری کند چرا که این رویه مشارکت فعال و جامع همه دولت‌های عضو در فعالیت‌های سازمان ملل را در معرض خطر قرار می دهد .

در پایان نیز از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درخواست شد این نامه به عنوان سند شورای اجتماعی- اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) منتشر شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها