کد خبر: 586500
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۸ ۱۲:۰۴:۲۹
| |

آمریکا در تلاش برای تبانی با طالبان است؟/ دیدار نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با مقام بلندپایه طالبان

به باور شهروندان افغانستان، دیدار مقامات آمریکا با طالبان در شرایط کنونی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها برای بدست آوردن منافع شان در افغانستان، در تلاش تبانی با گروه طالبان است.

آمریکا در تلاش برای تبانی با طالبان است؟/ دیدار نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با مقام بلندپایه طالبان
کد خبر: 586500
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۸ ۱۲:۰۴:۲۹

تام وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با ملا محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع گروه طالبان در امارات متحده عربی دیدار کرده است.

به گزارش شفقنا، در این دیدار یکی از محورهای بحث دو طرف، بازگشایی سفارت آمریکا در افغانستان بوده است.

اکنون سفارت آمریکا برای افغانستان از دوحه، پایتخت قطر، فعالیت خود را به پیش می‌برد و کاردار سفارت آن کشور برای افغانستان در قطر حضور دارد.

قرار بر این شده است که برای فراهم سازی زمینه بازگشایی سفارت آمریکا در افغانستان، تیمی از دیپلمات‌های آمریکایی به کابل سفر کند.

گفته می‌شود که این تصمیم به دلیل ممنوعیت سفر مقامات ارشد طالبان به خارج از کشور گرفته شده است و گروه طالبان به آمریکایی‌ها از تأمین امنیت دیپلمات‌های آنها، اطمینان داده‌اند.

این دیدار، به دلیل همراهی شماری از مقامات استخباراتی طالبان با ملا محمد یعقوب مجاهد، از اهمیت ویژه برخوردار است و در تداوم دیدار رئیس عمومی استخبارات گروه طالبان با معاون سازمان سیا است.

دیدارهای پی‌هم مقامات آمریکایی با اعضای ارشد گروه طالبان در حالی صورت می‌گیرد که این گروه خشونت و نقض حقوق بشر را شدت بخشیده‌اند و در تازه‌ترین مورد مردی را در استان فراه در جنوب افغانستان در ملأ عام اعدام کرده است.

به باور شهروندان افغانستان، این دیدارها در شرایط کنونی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها بر خلاف شعارهای شان، اهمیتی به مسائل حقوق بشری مطابق قوانین بین‌المللی، قائل نیستند و برای بدست آوردن منافع شان در افغانستان، در تلاش تبانی با گروه طالبان است.

علاوه بر این، این دیدارها، روشن می‌کند که آمریکایی‌ها به صورت پنهانی تلاش می‌کند که حاکمیت گروه طالبان در افغانستان، تداوم یابد و این گروه مدت زمان بیشتری را در قدرت باقی بماند.

این در حالی است که اکثر مردم افغانستان، خواستار تداوم حاکمیت گروه طالبان نیستند و از جامعه جهانی می‌خواهند که زمینه را برای تداوم حضور این گروه در قدرت فراهم نکنند.

شهروندان افغانستان با توجه به ظلم، ستم و خشونتی که گروه طالبان بر آنها روا می‌دارد و هر روز با برگزاری محاکم صحرایی، کرامت انسانی آنها را زیر سئوال می‌برند، به ستوه آمده‌اند و هرگونه تلاش برای تداوم قدرت طالبان در افغانستان را، خیانت به مردم این کشور می‌دانند.

گروه طالبان بیش از بیست زیر نام «جهاد علیه آمریکا» در افغانستان جنگ کرد و در حملات تروریستی و انتحاری آنها، هزاران شهروند بی‌گناه افغانستان کشته و زخمی شدند.

آنها افغانستان را یک کشوری تحت اشغال آمریکا می‌دانستند و ادعا می‌کردند که «برای آزادی کشور از اشغال» جنگ می‌کنند.

اما اکنون همین گروه تلاش می‌کند که آمریکا دوباره به افغانستان برگردد و نمایندگی‌های دیپلماتیک، استخباراتی و اقتصادی آن در این کشور بازگشایی شود.

این امر نشان می‌دهد که گروه طالبان، برای تداوم قدرت خود در افغانستان، به هر ترفند و نیرنگی توسل می‌جوید و دشمن کافر و اشغالگر دیروز را، اکنون به عنوان دوست و همکار، می‌پذیرد.

علاوه بر این، تعامل سیاسی و تلاش طالبان برای بازگشت نمایندگی‌های سیاسی و استخباراتی آمریکا در افغانستان، نشان می‌دهد که این گروه به هیچ ارزشی پابند نیستند و حتی آنچه را که دیروز جهاد قلمداد می‌کردند، اکنون برای شان از ارزش و اهمیتی برخوردار نیست و تنها به مسئله تداوم قدرت خود فکر می‌کنند.

حضور دوباره آمریکا در افغانستان، بدون تردید سالهای سیاه حاکمیت طالبان در افغانستان را تداوم خواهد بخشید و به احتمال زیاد آمریکا اولین کشوری خواهد بود که حکومت طالبان را در افغانستان به رسمیت بشناسد و در پی آن، سایر کشورهای همسو با آمریکا، روند به رسمیت شناسی حکومت این گروه را ادامه دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها