بمب‌های طالبان‌کُش در راه اوکراین/ هدیه مرگبار آمریکا به سربازان پوتین+ عکس

خروج ایالات متحده از افغانستان باعث شد که بمب های هواپرتاب بسیاری بدون استفاده و در دسترس باشند.

بمب‌های طالبان‌کُش در راه اوکراین/ هدیه مرگبار آمریکا به سربازان پوتین+ عکس
کد خبر: 585341
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۲ ۰۳:۴۵:۰۰

پنتاگون در حال بررسی پیشنهاد بویینگ برای ارسال بمب های ارزان قیمت و کوچک اما نقطه زنی به اوکراین است که روی راکت های فراوان موجود نصب می شوند و بدین ترتیب کی یف بتواند فراتر از خطوط تهاجمی روسیه را هدف قرار دهد، در شرایطی که غرب تلاش دارد به درخواست های اوکراین برای سلاح های بیشتر و توانمندتر کنار بیاید.

به گزارش روزیاتو، فهرست سلاح هایی که ایالات متحده و متحدان اروپایی اوکراین در اختیار این کشور قرار داده اند رو به اتمام است و اوکراین خواستار سلاح های تازه و پیشرفته تری است، در حالی که سلاح هایی که تاکنون در اختیار این کشور قرار می گرفت عمدتاً سلاح هایی قدیمی تر بود که توسط کشورهای عضو ناتو اهدا می شد.

اما در شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین به بن بست رسیده است، اوکراین از غرب می خواهد سلاح های بهتر و دوربردتری در اختیار این کشور قرار دهد تا موازنه جنگ را به سود خود تغییر دهد. اوکراین که این روزها به دلیل حملات موشکی روسیه در تاریکی فرو رفته است، با نیاز فزاینده به سلاح های پیشرفته تر روبروست در شرایطی که جنگ در اوکراین به درازا کشیده شده است.

در این شرایط، بویینگ پیشنهاد داده که سیستمی موسوم به بمب شعاع کوچک زمین پرتاب (Ground-Launched Small Diameter Bomb (GLSDB)) در اختیار اوکراین قرار گیرد، یکی  از چندین برنامه ای که غرب برای دادن مهمات های جدید به اوکراین دارد. اگر چه ایالات متحده درخواست اوکراین برای موشک های ATACMS با برد نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر را رد کرده است اما برد ۱۵۰ کیلومتری GLSDB به اوکراین امکان می دهد تا اهداف نظامی باارزش روسیه که تاکنون دور از دسترس بودند را نیز هدف قرار دهد و به این کشور کمک می کند تا ضدحمله های اخیر خود را با ایجاد آشوب در پشت خطوط تهاجمی روسیه پیش ببرد.

 

بمب GLSDB

 

انتظار می رود که سیستم های GLSDB حتی در بهار اخیر در اختیار اوکراین قرار گیرند که شامل بمب کوچک GBU-39  با موتور راکت M26 هستند که هر دو در زرادخانه تسلیحاتی ایالات متحده به وفور یافت می شوند.

داگ باش، فرمانده بخش خرید سلاح در ارتش ایالات متحده، هفته گذشته به خبرنگاران گفت که این کشور قصد تسریع تولید گلوله های توپخانه ۱۵۵ میلیمتری توسط پیمانکاران دفاعی خود را دارد، گلوله هایی که در حال حاضر تنها در تاسیسات دولتی تولید می شوند. حمله روسیه به اوکراین تقاضا برای سلاح ها و مهمات های آمریکایی را به شدت افزایش داده است، در حالی که متحدان ایالات متحده در شرق اروپا سفارش های زیادی برای انواع مختلفی از تسلیحات نظامی آمریکایی ثبت کرده اند.

خروج ایالات متحده از افغانستان باعث شد که بمب های هواپرتاب بسیاری بدون استفاده و در دسترس باشند. این بمب ها را نمی توان به سادگی روی هواپیماهای اوکراینی نصب کرد اما در شرایط کنونی، اوکراین و ایالات متحده به دنبال راه هایی خلاقانه برای تبدیل کردن آن ها به سلاح هایی با قابلیت رویارویی با روسیه هستند.

اگر چه تاکنون تعداد زیادی سیستم تسلیحاتی GLSDB ساخته شده، اما موانع لجستیکی بسیاری برای قرار دادن رسمی آن ها در اختیار اوکراین قرار دارد. طرح بویینگ باید از رویه های بررسی طولانی مدت معمول پنتاگون معاف شده و دستکم ۶ تامین کننده نیز در آن مشارکت داشته باشند تا بتوان GLSDB را به سرعت در اختیار اوکراین قرار داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱

    مرگ بر پوتین جنایتکار بیشرف

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها