«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا عراق آبستن ناآرامی‌های جدید است؟

با وجود تغییر لهجه مقتدی صدر در رابطه با شرایط و اوضاع سیاسی در عراق، برخی از سیاستمداران عراقی درباره شکل‌گیری موج جدیدی از اعتراضات در این کشور هشدار دادند.

آیا عراق آبستن ناآرامی‌های جدید است؟
کد خبر: 583297
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۲ ۱۰:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- با وجود تغییر لهجه مقتدی صدر در رابطه با شرایط و اوضاع سیاسی در عراق، برخی از سیاستمداران عراقی درباره شکل‌گیری موج جدیدی از اعتراضات در این کشور هشدار دادند.

بی‌شک مواضع متضاد مقتدی صدر دیگر هیچ یک از تحلیلگران و حتی مردم کوچه و بازار در عراق را غافلگیر نمی‌کند، اما باید اعتراف کرد همچنان تاثیرگذاری او بر بسیاری از بستر جامعه، که اکثراً جوان و بیکار و محروم از درآمدهای نفتی به‌دست‌آمده برای کشورشان هستند، بسیار زیاد است.

در این بین محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق نیز ضمن هشدار درباره این شرایط خطاب به دولت جدید عراق گفت: باید هر چه سریع‌تر گام‌های پیشگیرانه معیشتی برای مردم برداشته شود و با این کار مانع از شکل‌گیری موج جدیدی از تظاهرات اعتراض‌آمیز شد.

الحلبوسی که هفته گذشته در دهوک سخنرانی می‌کرد گفت، درخواست زندگی بهتر احتمال بازگشت موج شدیدی از تظاهرات را در عراق افزایش می‌دهد، پس بسیار مهم است که دولت عراق و کابینه عراق گام‌های پیشگیرانه‌ای برای بهبود شرایط معیشتی مردم بردارد.

سخنان آشتی‌جویانه مقتدی صدر از یک سو و هشدارهای الحلبوسی از سوی دیگر به عنوان دو متحد سابق برای تشکیل کابینه‌ای که به نوعی طرف‌های شکست‌خورده تشکیل کابینه قبل از السودانی به شمار می‌روند، می‌تواند زنگ هشداری برای نخست‌وزیر فعلی عراق باشد که اگر نتواند آن اصلاحات اعلام‌شده خود را به انجام برساند، احتمال تکرار سناریوی عادل عبدالمهدی برای او هم بسیار زیاد است، چرا که صحنه عراق هم ثابت کرده متحدین فقط در کنار شخصیت قدرتمند باقی می‌مانند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها