کد خبر: 582007
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۱ ۰۷:۵۳:۰۳
| |

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا:

نمی‌توان انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا را پیش‌بینی کرد؛ مؤلفه‌ها تا آن زمان ده‌ها بار تغییر می‌کند

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: بدون شک نمی‌توانیم درباره آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صحبت کنیم و در این میان مؤلفه‌ها تا آن موقع ده‌ها بار تغییر خواهد کرد.

نمی‌توان انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا را پیش‌بینی کرد؛ مؤلفه‌ها تا آن زمان ده‌ها بار تغییر می‌کند
کد خبر: 582007
|
۱۴۰۱/۰۸/۲۱ ۰۷:۵۳:۰۳

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در تشریح نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده و آرایش مجالس سنا و نمایندگان اظهار کرد: در شرایط کنونی تکلیف هیچ‌کدام از مجالس نمایندگان آمریکا و سنا، مشخص نیست اما بر اساس آمار منتشر شده، جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان دست برتر را دارند اما کار در مجلس سنا همچنان تمام نشده است.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی ابوالفتح را در ادامه می خوانید:

*اگرچه که نانسی پلوسی، رئیس فعلی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده دموکرا‌ت‌ها به زودی یک شگفتی می‌آفرینند اما به نظر می‌رسد که جمهوری‌خواهان تا جایی پیش رفتند که حالا «کوین مک کارتی» را به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب کرده‌اند.

*در سنای آمریکا هم موضوع به گونه‌ای دیگر است و در این میان دو فرض وجود دارد. فرض اول این است که در نهایت سنا به صورت ۵۰ - ۵۰ میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تقسیم می‌شود و فرض دیگر می‌گوید که ۵۱ به ۴۹ جمهوریخواهان دست برتر را در سنا خواهند داشت. حال باید دید که آیا این ارقام قرار است تغییر کند یا ثابت خواهد ماند.

*اینکه گفته می‌شود مشارکت عمومی در این انتخابات تا حد زیادی بالا بوده فعلاً به دلیل عدم اعلام قطعی نتایج مشخص نیست اما از چند ماه قبل این موضوع قابل پیش‌بینی بود که مشارکت در سطح بالایی صورت می‌گیرد. توجه کنید که این اولین انتخاباتی بود که از سال ۲۰۲۰ تا به امروز برگزار شده و نشان می‌دهد جامعه آمریکا هنوز درگیر همان کشمکش‌های حزبی و اجتماعی خود است.

*از سوی دیگر سقط جنین هم یکی از محرک‌های اصلی بود که باعث شد مشارکت در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا افزایش پیدا کند؛ چراکه این موضوع صرفاً به کنگره آمریکا مربوط نمی‌شود بلکه فرمانداری‌ها و مجالس ایالتی را هم در بر می‌گیرد و در نهایت باعث شد تا بسیاری از مردم در انتخابات حضور پیدا کنند. در این میان باید متوجه بود یکی از ترس‌هایی که جمهوری‌خواهان با آن مقابله خواهند کرد، بحث قانون تورم است.

*بایدن و تیم او این قانون را برای حمایت از برخی بخش‌های اقتصادی و مردم آمریکا تصویب کردند و به نظرم اگر جمهوریخ‌واهان بخواهند در آینده نزدیک آن را به چالش بکشند، از سوی جامعه با واکنش بدی مواجه خواهند شد.

*در مورد محرک بعدی یعنی اقتصاد هم باید متوجه بود که در تمام کشورهای جهان، بحث معیشت یکی از انگیزه‌های انتخاباتی به حساب می‌آید و در آمریکا هم دقیقاً همین موضوع صدق می‌کند. در انتخابات میان دوره‌ای اصولاً دولت اول هر رئیس‌جمهوری که روی کار است از این طریق یک همه‌پرسی در مورد عملکرد خود برگزار می‌کند که رئیس‌جمهوری بفهمد تا چه حدی اقداماتش درست و صحیح بوده است.

*توجه داشته باشید که برخی از وعده‌ دولت‌های آمریکا بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و یا بر اثر موانع رقبا از بین می‌رود یا از دستور کار خارج می‌شود. به همین دلیل برگزاری انتخابات میان دوره‌ای نوعی همه‌پرسی در سطح کشور برای کسب اطلاع از میزان رضایت مردم است.

*در شرایط کنونی باید متوجه بود که در آمریکا تورم افزایش پیدا کرده و چشم‌انداز رکود تورمی هم دیده می‌شود که این می‌تواند میزان بیکاری را افزایش دهد. این در حالی است که تاثیر منفی کرونا بر اقتصاد و همچنین پیامدهای اقتصادی برآمده از جنگ اوکراین، آمریکا را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده و به همین دلیل می‌توان گفت که بخشی از دلایل مردم برای شرکت در انتخابات به دلیل مسائل و مشکلات اقتصادی بوده است.

*در این میان باید گفت که مردم ایالات متحده به صورت علنی علیه دموکرات‌ها رأی ندادند و به همین جهت است که بایدن میگوید «موج قرمز» به راه نیفتاده است. واقعیت این است که تا قبل از نوامبر ۲۰۲۲ بحث بر سر این بود که آیا جمهوری‌خواهان می‌توانند پیروز میدان شوند یا خیر، اما حالا می‌بینیم که آنها توانستند مجلس نمایندگان را تحت کنترل بگیرند.

*برخی‌ هم معتقد بودند که ترامپ به هر صورتی که بتواند وارد این عرصه می‌شود و همه را به نفع نامزد‌های تحت حمایت خودش کنار می‌زند اما حقیقت این است که اینگونه نشد.

*بسیاری از تحلیلگران و مفسران خارجی و داخلی هم اکنون در حال پیش‌بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هستند اما معتقدم که فعلاً حرف زدن در این مورد زود است؛ هرچند که ترامپ اعلام کرده سه‌شنبه هفته جاری قرار است خبر خوبی به دنیا بدهد ولی باز هم معتقدم که تا نتایج نهایی انتخابات میان دوره‌ای اعلام نشود و زاویه‌های جمهوریخواهان با دموکرات‌ها خود را نشان ندهد، بدون شک نمی‌توانیم درباره آینده انتخابات ریاست جمهوری صحبت کنیم و در این میان مؤلفه‌ها تا آن موقع ده‌ها بار تغییر خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها