کد خبر: 581221
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۵ ۱۰:۴۸:۱۷
| |

عامر الفایز، رئیس کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق:

اولویت دولت جدید عراق؛ تداوم وساطت میان ایران و عربستان

برخی مسئولان عراقی با اشاره به سفر قریب الوقوع برخی مسئولان سعودی و ایرانی به بغداد تاکید کردند که دولت جدید عراق به وساطت خود میان ایران و عربستان ادامه خواهد داد.

اولویت دولت جدید عراق؛ تداوم وساطت میان ایران و عربستان
کد خبر: 581221
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۵ ۱۰:۴۸:۱۷

عامر الفایز، رئیس کمیته روابط خارجی در پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد که ماموریت وساطت بین تهران و ریاض از طریق دولت السودانی ادامه خواهد داشت زیرا روابط خوب میان ایران و عربستان به سود عراق است بنابراین، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید عراق پروژه میانجیگری میان این دو کشور را تکمیل خواهد کرد.

به گزارش ایسنا بخش هایی از گفت و گوی الفایز با العربی الجدید را در ادامه می خوانید:

*چه بسا السودانی موفقیت های بیشتری نسبت به مصطفی الکاظمی در این زمینه به دست آورد زیرا تمام نیروهای سیاسی عراقی و طرف های بین المللی و منطقه ای از تشکیل دولت جدید عراق استقبال کردند.

*وساطتی که بغداد انجام داد مختص به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر پیشین نیست بلکه به عراق به عنوان یک کشور مربوط می شود و برهم خوردن روابط ایران و عربستان به سود عراق و ثبات آن نخواهد بود، به همین دلیل عراق به نقش خود به عنوان میانجیگر در راستای ثبات این کشور و تمام منطقه ادامه خواهد داد.

*السودانی روابط خوبی با تمام کشورهای منطقه و جهان خواهد داشت و ایستادن در یک محور علیه محور دیگر به هیچ وجه به سود وی و عراق نخواهد بود و این امر جزو سیاست دولت جدید عراق نخواهد بود و تمام طرف های سیاسی ْآن را نمی پذیرند.

*در این راستا یک نماینده برجسته در ائتلاف دولت قانون عراق به رهبری نوری المالکی نیز گفت که السودانی تیم میانجیگری میان ایران و عربستان از جمله مسئولان ارتباطات و تنظیم گفت‌وگوها که از وزارت خارجه، دستگاه اطلاعات، شورای امنیت ملی و دفتر نخست وزیری هستند را حفظ خواهد کرد.

*تداوم حضور فواد حسین در راس وزارت خارجه عامل اصلی تداوم میانجیگری است زیرا او به همراه مسئولان دیگر مسئولیت این پرونده را برعهده دارد و در تمام نشست های سه جانبه حضور یافت.

*نماینده ائتلاف دولت قانون عراق خاطرنشان کرد که ماموریت تکمیل پروژه وساطت میان ایران و عربستان آسان نخواهد بود و این مساله به زمان نیاز دارد تا از سرگرفته شود.

*بزودی مسئولانی از عربستان و ایران سفرهایی به بغداد خواهند داشت تا از رویکرد محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید عراق نسبت به میانجیگری مطلع شوند.

*بعد از به وجود آمدن اختلافات در روابط ریاض و واشنگتن به دلیل تصمیم عربستان برای کاهش تولید نفت، آمریکایی ها تلاش می کنند که میان ایران و عربستان بحران آفرینی کنند و ریاض را تحریک کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها