کد خبر: 577814
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۵ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

تبعات جنگ اوکراین، ریاض را در یمن به محاق می‌برد؟

تصمیم عربستان یک اقدام کوته‌بینانه و انتقامی است که می‌تواند نتایج معکوسی در ابعاد اقتصادی و سیاسی برای ریاض به همراه آورد، زیرا در صورت ورود جهان به رکود اقتصادی، تقاضا برای نفت نیز بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

تبعات جنگ اوکراین، ریاض را در یمن به محاق می‌برد؟
کد خبر: 577814
|
۱۴۰۱/۰۷/۲۵ ۰۹:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- تصمیم عربستان یک اقدام کوته‌بینانه و انتقامی است که می‌تواند نتایج معکوسی در ابعاد اقتصادی و سیاسی برای ریاض به همراه آورد، زیرا در صورت ورود جهان به رکود اقتصادی، تقاضا برای نفت نیز بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

این تحلیلی است که چند روز پیش وال‌استریت ژورنال از حال و روز روابط واشینگتن و ریاض در سایه کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس و سرکشی محمد بن سلمان از خواسته جو بایدن ارائه داد.

اما این تمام ماجرا نیست و کاخ سفید اقدامات بیشتری برای تحت فشار گذاشتن بن سلمان در دستور کار خود قرار داده است.

همزمان با انتشار مقاله مزبور در این روزنامه آمریکایی، شماری از رسانه‌های عربی خبر دادند، اعضای کنگره آمریکا طرحی را آماده کرده‌اند که در چارچوب آن دولت بایدن متعهد به توقف فروش سلاح به عربستان سعودی می‌شود.

همزمانی این درخواست با اعلام پایان آتش‌بس در یمن و احتمال شدت گرفتن درگیری‌ها در این کشور، برخی از کارشناسان را بر آن داشت تا از تلاش سیاست‌گذاران کاخ سفید برای استفاده از گرفتاری بن سلمان در باتلاق یمن به منظور خارج کردن خود از باتلاق انتخابات در سایه ناتوانی در تامین انرژی برای اروپا سخن به میان آورند.

به بیانی دیگر، سناتورهای آمریکایی در فکر باز گذاشتن دست بایدن برای انجام اقدامات تلافی‌جویانه کوتاه‌مدت علیه گاو شیرده خود در خاورمیانه هستند و تلاش دارند تا سرکشی او را با تهی کردن دست این کشور از سلاح‌های آمریکایی در جنگ علیه مردم یمن پاسخ دهند؛ به ویژه که در سایه مصرف گسترده سلاح در جنگ اوکراین کمتر کشور غربی حاضر خواهد شد در کوتاه‌مدت چنین کاری برای ریاض انجام دهد، این در حالی است که چین نیز محاسبات ویژه خود را در این زمینه خواهد داشت.

با وجود این، کارشناسان و تحلیلگران هنوز هم معتقد نیستند محمد بن سلمان در یک تغییر ۱۸۰ درجه‌ای کل تخم‌مرغ‌های خود را در سبد ولادیمیر پوتین گذاشته باشد؛ به‌ هر روی مرور زمان مشخص خواهد کرد شرط‌بندی شاهزاده بلندپرواز ریاض‌نشین برای به خشم آوردن مستاجر کاخ سفید چه نتایجی برایش به همراه خواهد داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها