کد خبر: 577358
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۸ ۱۷:۰۶:۵۲
| |

اعلام آمادگی چارچوب هماهنگی برای گفت‌وگو با همه گروه‌های سیاسی

کمیته هماهنگی گروههای شیعه موسوم به چارچوب هماهنگی برای گفت‌وگو و توافق با همه گروههای سیاسی اعلام آمادگی کرد تا دولتی با اختیارات کامل تشکیل شود.

اعلام آمادگی چارچوب هماهنگی برای گفت‌وگو با همه گروه‌های سیاسی
کد خبر: 577358
|
۱۴۰۱/۰۷/۱۸ ۱۷:۰۶:۵۲

کمیته هماهنگی گروههای شیعه موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) عراق بعد از ظهر امروز دوشنبه از موافقت با گفت‌وگو با سایر گروههای سیاسی در این کشور خبر داد.

​به گزارش فارس، پایگاه خبری بغداد الیوم گزارش داد، چارچوب هماهنگی اعلام می‌کند که آنچه را در بیانیه سازمان ملل درباره گذشت یک سال از برگزاری انتخابات پارلمانی آمده بود، به صورت کامل تأیید می‌کند.

این نهاد همچنین برای گفت‌وگو و توافق با همه گروههای سیاسی اعلام آمادگی کرد تا دولتی با اختیارات کامل تشکیل شود و بتواند خدمات ارائه دهد و مطالبات ملت عراق را رفع کند.

این در حالی است که «ریبین سلام» عضو  حزب دمکرات کردستان عراق نیز امروز از سفر یک هیأت سیاسی عالی‌رتبه بغداد به اربیل خبر داد و تصریح کرد: یک هیأت سیاسی متشکل از محمد الحلبوسی، «محمد شیاع السودانی» نامزد نخست‌وزیری و «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی، طی ساعات آتی به اربیل سفر خواهد کرد. 

به گفته سلام، این هیأت با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان دیدار و درباره نهایی کردن زمان برگزاری نشست پارلمان به منظور انتخاب رئیس‌جمهور رایزنی خواهد کرد. 

این عضو حزب بارزانی گفت: هیأت مذکور برای ایجاد همگرایی و نزدیکی میان دو حزب حاکم در کردستان عراق، تلاش خواهد کرد و به آن‌ها مهلت می‌دهد تا نامزد خود را برای ریاست جمهوری تعیین کنند تا سایر مراحل تشکیل دولت جدید عراق طی شود. 

این در حالی است که تا به این لحظه دو حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی نتوانسته‌اند بر روی گزینه ریاست‌جمهوری توافق کنند.

چند روز پیش، «عباس العامری» عضو ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گفت که پس از نشست اخیر احزاب سیاسی،چارچوب هماهنگی شیعیان به کُردها ۱۰ روز مهلت داد تا درباره یک نامزد برای پست ریاست جمهوری به توافق برسند.

وی افزود که دو حزب اصلی کُردها یا باید بر سر یک نامزد توافق کنند یا هر یک به طور جداگانه نامزدهای خود را به پارلمان معرفی کنند تا درباره آن‌ها رای‌گیری شود. در هر دو حالت پس از تعیین رئیس جمهور، نامزد چارچوب هماهنگی مسؤولیت تشکیل کابینه آتی را بر عهده خواهد گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها