کد خبر: 575845
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

صحنه سیاسی کویت در آستانه مرحله جدیدی از تاریخ خود است؟

روز پنجشنبه انتخابات مجلس امت کویت برگزار شد، این در حالی است که این انتخابات بیش از انتخابات‌های قبلی امیدواری‌ها را به بهبود اوضاع سیاسی این کشور پررنگ کرد.

صحنه سیاسی کویت در آستانه مرحله جدیدی از تاریخ خود است؟
کد خبر: 575845
|
۱۴۰۱/۰۷/۰۸ ۱۱:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- روز پنجشنبه انتخابات مجلس امت کویت برگزار شد، این در حالی است که این انتخابات بیش از انتخابات‌های قبلی امیدواری‌ها را به بهبود اوضاع سیاسی این کشور پررنگ کرد.

به گمان کارشناسان، آنچه انتخابات روز پنجشنبه را از انتخابات قبلی کویت متمایز می‌کند، حضور قابل توجه و شاید تا حدودی گسترده جریان‌های مخالف در این انتخابات است.

به گفته این کارشناسان، روند بازگشت جریان‌های مخالف به صحنه بازی دموکراتیک کویت (اگر بتوان چنین توصیفی بر آن اطلاق کرد) که از ژوئن ۲۰۱۳ جسته‌گریخته آغاز شده بود، در انتخابات ۲۰۲۲ با حضور جریان سیاسی بزرگی همچون «حشد» و منبر دموکراتیک کویت آن هم بعد از ۱۰ سال تحریم مشارکت در انتخابات، نشان‌دهنده تحولی چشمگیر در رویکردها و فعالیت‌های سیاسی این کشور است.

فارغ از علل تحریم و دلایل بازگشت جریان‌های سیاسی به پروسه فعالیت‌های سیاسی رسمی در کویت، این پرسش همچنان مطرح است که این امر تا چه حد می‌تواند بر روند یک خط در میان سقوط کابینه و استعفای نخست‌وزیر و انحلال مجلس امت که به سنتی معمول در این امیرنشین تبدیل شده، تاثیرگذار باشد؟

به بیانی دیگر، اگر طی یک دهه گذشته با وجود حضور تنها بخشی از ساختار سیاسی کویت در مجلس امت، این حجم از تنش و تقابل بین مجلس (به عنوان ساختار تشکیل‌یافته از مردم این کشور) و کابینه (که به طور سنتی نماینده خانواده حاکم این کشور است) شکل گرفته باشد، حال که اکثر قریب به اتفاق بخش‌های تشکیل‌دهنده این صحنه به ویژه مهم‌‌ترین جریان‌های مخالف و معترض هم وارد آن شده‌اند، شاهد چه نوع تقابلی بین این دو قطب حاکمیت در این کشور خواهیم بود؟

پاسخ به این پرسش هرچه باشد، روشن است که کویت خواسته یا ناخواسته وارد مرحله تازه‌ای از حیات سیاسی خود شده و چه بحران باشد و چه آرامش و ثبات، شرایط جدیدی از این دست را تجربه خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها