کد خبر: 574314
|
۱۴۰۱/۰۶/۳۰ ۱۰:۱۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا فلسطین در آستانه انتفاضه دیگری است؟

فلسطین چند ماهی است که دوباره شاهد شعله‌ور شدن مبارزات ضداسرائیلی است.

آیا فلسطین در آستانه انتفاضه دیگری است؟
کد خبر: 574314
|
۱۴۰۱/۰۶/۳۰ ۱۰:۱۵:۰۰

سید عماد حسینی- فلسطین چند ماهی است که دوباره شاهد شعله‌ور شدن مبارزات ضداسرائیلی است

گرچه رهبران گروه‌های فلسطینی این توصیف را رد می‌کنند و تاکید دارند فلسطینیان لحظه‌ای از مبارزه دست نکشیده‌اند اما در حال حاضر شرایط میدانی به نحوی است که این عملیات روند اجرایی به خود گرفته و توانسته‌اند این مبارزه را به منصه ظهور برسانند.

با نگاهی به رخدادهای ۶ ماه اول از سال ۱۴۰۱ شاهد اوج گرفتن عملیات ضد صهیونیستی به ویژه عملیات مسلحانه بودیم که برخلاف سال‌های گذشته تلفات قابل توجهی برای اسرائیلی‌ها داشته است.

در این بین رسانه‌های اسرائیلی قدرت گرفتن هسته‌های مقاومت وابسته به جنبش جهاد اسلامی فلسطین به نام گردان جنین در سایه ضعیف شدن قبضه امنیتی تشکلات خودگردان را عامل این ناامنی در اسرائیل قلمداد می‌کنند.

این در حالی است که گفته می‌شود، گردان جنین موفق شده است مبارزان فلسطینی دیگر گروه‌ها را هم زیر چتر خود بگیرد و آنها را با یکدیگر همسو کند، از همین روست که با وجود تفاوت غیرقابل قیاس توانمندی‌های نظامی ارتش اسرائیل و مبارزان فلسطینی، هر یورش نظامیان اسرائیل به جنین و به ویژه اردوگاه جنین بدون تلفات اسرائیلی‌ها پایان نمی‌یابد.

امروز اسرائیل بر سر یک دوراهی سردرگم مانده است: سپردن این مهم به تشکیلات خودگردان و شرط‌بندی روی اسب پاشکسته‌ای که حتی یارای ادامه حیات خود را هم بدون کمک اسرائیل ندارد، یا به جان خریدن ریسک ورود به جنگی وسیع با فلسطینیان با احتمال شعله‌ور شدن انتفاضه‌ای بزرگ و متفاوت؛ انتفاضه‌ای که این بار نه تنها در کرانه باختری بلکه در میان عرب‌های ساکن مناطق 1948 و با همراهی موشکی غزه به وقوع خواهد پیوست.

کارشناسان فلسطینی هم تاکید دارند انتفاضه سایه خود را بر کرانه باختری انداخته است در حالی که اسرائیل و تا حدودی تشکیلات خودگردان فقط تلاش دارند موعد فرود صاعقه آن را به تعویق بیندازند و زمینه بزرگ شدن این گلوله برفی را حتی‌الامکان مهیا نکنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها