کد خبر: 574124
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۱۷:۰۲:۳۲
| |

رزمایش دریایی بزرگ هند و ژاپن با تمرکز به تحرکات چین در منطقه

رسانه‌ها از برگزاری رزمایش دریایی ژاپن و هند از بیم تحرکات فزاینده نظامی چین در منطقه خبر دادند.

رزمایش دریایی بزرگ هند و ژاپن با تمرکز به تحرکات چین در منطقه
کد خبر: 574124
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۱۷:۰۲:۳۲

منابع خبری روز چهارشنبه از برگزاری یک رزمایش دریایی بین ژاپن و هند با تمرکز به تحرکات نظامی چین در منطقه خبر دادند.

​به گزارش فارس، به نوشته وبگاه «آی بی تی تایمز» نیرو‌های دریایی هند و ژاپن در حال برگزاری رزمایش مشترک یک هفته ای در آب‌های سواحل شرقی هند هستند. این رزمایش پس از گفت‌وگوهای امنیتی که به تازگی بین دو کشور برگزار شد، انجام می‌شود. ژاپن و هند مدعی هستند که هر دو با چالش‌های امنیتی جدی از سوی چین مواجه هستند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع هند، ششمین دوره رزمایش دریایی ژاپن هند «جیمکس» از روز یکشنبه در «خلیج بنگال» به میزبانی نیروی دریایی هند در حال برگزاری است.

این تمرینات که شامل دو مرحله در دریا و در بندر «ویساخاپاتنام» برگزار می‌شود. در بیانیه وزارت دفاع هند آمده است که رزمایش «جیمکس- ۲۲» به دنبال تثبیت قابلیت همکاری بین نیروهای دریایی دو کشور از طریق تمرین‌های دشوار در حوزه‌های سطحی، زیرسطحی و هوایی است. در این رزمایش ناورهای بالگرد نشین ژاپن شامل ناو «ایزومو» و «تاکانامی» از ژاپن و ناوشکن «رانویجی» و ناو ساهیادری» هند حضور دارند.

این گزارش حاکیست، هند در تلاش برای گسترش قابلیت‌های کشتی‌سازی خود و مقابله با ادعای چین در منطقه،  به تازگی نخستین  ناو هواپیمابر بومی خود را به نام به آب انداخت . این در حالی است که در سال‌های اخیر، چین حضور خود را در منطقه اقیانوس هند گسترش داده است. در ماه اوت، چین یک فروند کشتی را به بندر ساخت چین در سریلانکا، علیرغم نگرانی‌های امنیتی که دهلی نو مطرح کرده، اعزام کرد.

چین اعلام کرده که این یک کشتی تحقیقاتی-علمی است. با این حال، هند و کارشناسان امنیتی خارجی آن را یک کشتی نیروی دریایی چینی می‌نامند که برای ردیابی ماهواره‌ها و موشک‌ها استفاده می‌شود.

«ونتی سونگ» تحلیلگر ارشد علوم سیاسی در دانشگاه ملی استرالیا معتقد است که دهلی نو در حال ایجاد «اهرم‌های چانه‌زنی جدید» در متهم کردن چین به «نظامی‌سازی» تنگه تایوان است

وزارت امور خارجه چین در واکنش به دهلی نو اعلام کرد که این کشتی در بر اساس قوانین بین‌المللی در حال انجام تحقیقات دریایی است و تاثیری بر امنیت و منافع اقتصادی هیچ کشوری نخواهد گذاشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها