گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری افغانستان:

وضعیت زنان و دختران در افغانستان در زمان طالبان بدتر شده‌

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری افغانستان بر بدتر شدن وضعیت انسانی در این کشور صحه گذاشت.

وضعیت زنان و دختران در افغانستان در زمان طالبان بدتر شده‌
کد خبر: 573854
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۲ ۰۸:۵۹:۳۴

ریچارد بنت،‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری افغانستان در جریان نشست شورای حقوق بشر با تاکید بر تشدید سرکوب زنان و دختران افغان و حرکت افغانستان در جهت «اقتدارگرایی»، خواستار تغییرات بنیادین در منش و شیوه‌ حکمرانی طالبان شد.

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، در دوره قدرت گرفتن مجدد طالبان، هم آزادی‌بیان دست‌خوش سرکوب شده‌ و هم حقوق زنان و دختران به‌شدت در حال پایمال‌شدن است.

در بیانیه سازمان ملل آمده است:«الگویی رو به رشد از آزار کارکنان زن افغان سازمان‌ملل از سوی طالبان که حکمرانان امروزی افغانستان هستند دیده می‌شود.»

سه تن از کارکنان زن سازمان ملل در افغانستان به‌تازگی بازداشت و تحت بازجویی مردان مسلح طالبان قرارگرفته‌اند. سازمان ملل خواستار توقف فوری ارعاب و آزار و اذیت همکاران زن خود در افغانستان شد و بار دیگر از طالبان خواست تا نسبت به تعهدات بین‌المللی خود در تضمین امنیت پرسنل سازمان ملل مسئول باشد.

نصیراحمد اندیشه، که نمایندگی دولت پیشین افغانستان در سازمان ملل را هم برعهده داشته از وضعیت کنونی کشورش با عنوان «آپارتاید جنسیتی» یاد کرد. سفیر دولت سابق افعانستان در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو با اشاره به عقب‌گرد و پس‌رفت ۲ دهه پیشرفت افغانستان، گفت طالبان بعضا اصولی را نقض می‌کنند که حتی ثبت و گزارش هم نمی‌شوند.

چندین تن از فعالان حقوق زنان از جمله محبوبه سراج نیز با سخنرانی در این نشست از ۴۷ عضو این نهاد ناظر سازمان خواستند ساز و کاری را با هدف بررسی سوء استفاده‌های صورت گرفته در افغانستان بر پا کنند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یکی از نهادهای سازمان ملل و از ارکان فرعی مجمع عمومی ملل متحد است که وظیفه آن نشان دادن موارد نقض حقوق بشر می‌باشد. این شورا ۴۷ عضو دارد.

سراج با تاکید بر اینکه :«فقط خدا می‌داند که چه تعداد از این جنایت‌ها گزارش نمی‌شود» از جهانیان خواست تا نسبت به این وقایع «بی‌تفاوت» نباشند و «انفعال» را کنار بگذارند.

او احساس زنان افغان در مواجه با ماموران طالبان در خیابان‌های کابل را احساس «دیده‌نشدن» و «وجود نداشتن» توصیف کرد. او تاکید کرد: «مامور به ما فقط نگاه می‌کند و ما محو می‌شویم. او خطاب به دیپلمات‌ها و حضار افزود: «آیا می‌دانید با محو شدن چه حسی به آدم دست می‌دهد؟»

از زمان بازگشت طالبان به راس قدرت سیاسی در افغانستان بیش از یکسال می‌گذرد و در این مدت در اغلب دبیرستان‌های این کشور به روی محصلان دختر بسته مانده است. این درحالیست که در پی فشارهای بین‌المللی، مقامات طالبان در ماه مارس وعده کرده بودند که زمینه حضور دختران را در مدارس متوسطه فراهم کنند. برخی از گزارش‌ها تعداد دخترانی که با به‌قدرت رسیدن دوباره طالبان مجبور به ترک‌تحصیل شده‌اند را تا ۸۵۰ هزار نفر هم عنوان کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها