کد خبر: 573626
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۰ ۱۸:۱۶:۱۱
| |

کرملین:

پوتین و ماکرون درباره «زاپروژیا» گفتگو کردند

بر اساس اعلام کرملین، رؤسای جمهور روسیه و فرانسه در تماسی تلفنی درباره نیروگاه اتمی «زاپروژیا» با یکدیگر رایزنی کردند.

پوتین و ماکرون درباره «زاپروژیا» گفتگو کردند
کد خبر: 573626
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۰ ۱۸:۱۶:۱۱

دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز یکشنبه در بیانیه ای از رایزنی تلفنی رؤسای جمهور روسیه و فرانسه خبر داد.

به گزارش مهر، به نقل از خبرگزاری اسپوتیک، در بیانیه صادره از سوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص آمده است: ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) طی تماسی تلفنی با امانوئل ماکرون (رئیس جمهور فرانسه) وضعیت اوکراین با تاکید بر تضمین ایمنی نیروگاه هسته ای (زاپروژیا) را مورد گفتگو قرار داد.

بیانیه کرملین در این باره اضافه می کند: پوتین در گفتگو با همتای فرانسوی خود بر لزوم تأثیرگذاری بر کی یف به‌ منظور توقف فوری گلوله باران (نیروگاه هسته ای) زاپروژیا تاکید کرد. وی به ماکرون در این باره گفت که کی یف با استفاده از تسلیحات غرب به گلوله باران زیرساخت های غیرنظامی دونباس ادامه می دهد.

این بیانیه افزود: پوتین همتای فرانسوی خود را از اقدامات متخصصان روسیه برای اطمینان از حفاظت فیزیکی زاپروژیا مطلع کرده است.

در همین ارتباط، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر آمادگی اوکراین برای انجام اقدام تحریک آمیز در نیروگاه اتمی زاپروژیا در جریان سفر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به اوکراین را مصداق باج خواهی هسته‌ ای دانسته بود.

گفتنی است که در هفته های گذشته هیئتی ۱۴نفره از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، از نیروگاه اتمی زاپروژیا بازدید کرده و رافائل گروسی دبیرکل این نهاد نیز اعلام کرده بود که نیروگاه مذکور در جریان بمباران، خسارت دیده است.

نیروگاه زاپروژیا که بزرگ ترین نیروگاه اتمی اروپا محسوب می‌ شود، در خط مقدم جبهه درگیری‌ های روسیه و اوکراین قرار داشته و بمباران متعدد آن طی هفته های اخیر توسط ارتش اوکراین، به تشدید نگرانی‌ ها درباره وقوع فاجعه‌ ای مشابه فاجعه چرنوبیل در این نیروگاه، منجر شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها