آمریکا موافقت کرد؛ سوخت رایگان ایران در اختیار لبنانی‌ها قرار می‌گیرد

نجیب میقاتی با «عدم ممانعت» آمریکا در خصوص پذیرش «سوخت اهدایی» ایران مواجه شده البته این امر مشروط به عدم وجود ارتباط سیاسی در این خصوص است.

آمریکا موافقت کرد؛ سوخت رایگان ایران در اختیار لبنانی‌ها قرار می‌گیرد
کد خبر: 573092
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۷ ۱۰:۴۷:۵۴

در سایه استمرار نیاز لبنان به سوخت و اعلام وزارت نیروی این کشور مبنی بر ضرورت تامین مالی این وزارت‌خانه برای خرید هر نوع سوخت و افزایش تعرفه  مطابق با وزارت دارایی و نیز همکاری‌های عراق و ایران برای ارسال سوخت به این کشور، یک روزنامه لبنانی از سفر قریب‌الوقوع یک هیأت فنی از سوی دولت لبنان به ایران خبر داد.

این مسئله از آنجا شروع شد که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، چند هفته پیش، در مصاحبه با شبکه «المیادین» به اظهار داشت: « درباره نفت، مشکل از ما نیست، بلکه دولت لبنان مشکل اصلی است. من حاضرم که از ایران سوخت وارد کنم، به شرط اینکه دولت لبنان این مسئله را بپذیرد؛ اما هیچ کس در لبنان جرأت انجام این کار را ندارد؛ زیرا از تحریم‌های آمریکا علیه خانواده خود می‌ترسد. امروز ممکن است شرکتهای روسی و ایرانی آماده همکاری با لبنان باشند، ولی این جرأت در دولت وجود ندارد».

حتی «سمیر جعجع» رئیس حزب «القوات اللبنانیه» در لبنان، یک ماه پیش، خواستار موافقت با پیشنهاد دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره خرید سوخت از ایران شد و در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «فکر می‌کنم که دولت لبنان باید با پیشنهاد سید حسن نصرالله درباره مجانی آوردن سوخت ایران به منظور راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید انرژی در کشور موافقت کند».

لبنان در سال‌های گذشته به علت کشمکش‌های سیاسی و عدم توافق بر سر خرید سوخت همواره با قطعی برق و بعضا با قطعی سراسری مواجه بوده است.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، سال گذشته، در سخنرانی خود به مناسبت سالروز شهادت امام حسین (ع) پس از قطعی مکرر برق در این کشور و عدم توافق سیاستمداران برای تأمین سوخت اعلام کرد که با طرف ایرانی بر سر واردات سوخت به توافق رسیده است. حزب‌الله اعلام کرده بود که بهای سوخت وارداتی از ایران توسط تاجران لبنانی پرداخت شده است.

تنها ساعاتی پس از اعلام این خبر، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان خبر داد تماسی تلفنی از «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت دریافت کرده است که در آن شیا به رئیس جهمور لبنان اطلاع داده دولت آمریکا تصمیم دارد از  اردن به لبنان برق وارد کند. این اقدام آمریکا در حالی صورت گرفت که این کشور در جریان بحران یک‌ساله لبنان و‌ به‌رغم نیاز شدید این کشور به سوخت هیچگاه چنین پیشنهادی را مطرح نکرده بود.

به‌رغم آنکه وعده دبیرکل حزب‌الله عملی شد و سوخت ایران به کشور لبنان آمد، اما پس از گذشت حدود یک سال، وعده‌‌های آمریکا درباره واردات برق و گاز به لبنان همچنان عملی نشده است.

چراغ سبز آمریکا به میقاتی برای دریافت سوخت از ایران

روزنامه «الاخبار»، امروز (پنجشنبه)، با انتشار گزارشی نوشت که با وجود نیاز شدید لبنان به سوخت، به نظر می‌رسد که «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر با استفاده از بودجه اختصاصی لبنان از صندوق بین المللی پول برای تولید نیروگاه‌های انرژی امتناع می‌ورزد و از مبادرت ورزیدن به هر اقدامی که مورد تایید آمریکا نباشد، خودداری می‌کند و با سرمایه‌گذاری بر روی بحران جاری، به دنبال تحقق دستاوردهایی برای خود است. امری که به افراد با نفوذ در دولت اجازه می‌دهد کمیسیون دریافت کنند و به «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان اجازه می‌دهد تا همچنان کنترل امور مالی دولت را در دست داشته باشد.

بر اساس این گزارش، اخیرا، نجیب میقاتی با «عدم ممانعت» آمریکا در خصوص پذیرش «سوخت اهدایی» ایران مواجه شده البته این امر مشروط به عدم وجود ارتباط سیاسی در این خصوص است. امری که موجب شد تا نخست‌وزیر از «ولید فیاض» وزیر نیرو بخواهد که یک هیأت فنی از این وزارتخانه و شرکت برق لبنان به تهران بدون حضور وزیر در رأس آن، اعزام کند.  

شرط میقاتی برای دریافت سوخت از ایران!

به نوشته الاخبار، «میقاتی همچنین این شرط را گذاشته که این هیأت، می‌بایست تضمین‌هایی مبنی بر اینکه این کمک، هزینه‌ای برای لبنان از جمله در بخش عملیات مبادله نفت و سوخت ایران مترتب نکند، و می‌بایست به دنبال دریافت کمک بزرگی باشد که بتواند برای مدتی طولانی، امکان تولید پنج ساعت برق مورد نیاز روزانه را فراهم کند. 

تدارک برای سفر یک هیأت فنی از لبنان به ایران

بر اساس این گزارش، پس از تماس تلفنی «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور ایران با «نبیه بری» رئیس پارلمان و نجیب میقاتی و تاکیدش بر این‌ک؛ کشورش از تمامی پروژه‌هایی که به ثبات لبنان منجر شود، حمایت می‌کند و نیز پس از پاسخ رسمی نخست‌وزیر لبنان در‌باره مشخصات مربوط به دریافت سوخت از ایران به «مجتبی امانی» سفیر ایران در بیروت، میقاتی از وزیر نیرو خواست تا یک هیأت فنی را به ایران اعزام کند تا پرونده سوخت و نیروگاه‌های تولید آن را بررسی کند.

به نوشته این روزنامه، وزارت نیرو طی نامه‌ای به نخست‌وزیر لبنان، اعضای هیأت را معرفی کرده که عبارتند از: «اورور الفغالی» مدیر کل نفت و جانشین مدیر کل سرمایه‌گذاری، مهندس «زاهر سلیمان» معاون مدیرکل تاسیسات نفت، مهندس «بشاره عطیه»  مدیر تولید در شرکت برق و «محمد حجازی» از کارمندان بخش اداری شرکت برق. پس از موافقت نخست‌وزیر لبنان، وی نامه‌ای به سفیر ایران در بیروت نوشت و از تشکیل این هیأت و اسامی آن برای سفر به ایران طی هفته آتی و بررسی کلیه ابعاد فنی، اداری و قراردادی برای اجرایی کردن موضوع کمک ایران به لبنان در اسرع وقت خبر داد.

به گفته مقامات مسئول، این هیأت لبنانی تلاش خواهد کرد تا استفاده از مقدار ۷۵۰۰۰ تن سوخت در ماه را طرح کند که به لبنان اجازه می دهد  ۵ ساعت به صورت روزانه برق تولید کند، علاوه بر آن دو ساعت برق مورد نیاز لبنان از طریق شرکت برق لبنان و با استفاده از سوخت عراق و نیزوگاه‌های برق آبی تامین خواهد شد.

مشکل جدید مربوط به واردات سوخت از عراق

به نوشته الاخبار، در این میان یک مشکل جدید به وجود آمده و آن این است که شرکت‌های اماراتی که برنده قرارداد تبدیل سوخت عراق به سوخت مناسب برای کارخانه‌های لبنان شده‌اند می گویند که سوخت تحویلی از عراق با بسیاری از استانداردهای بین المللی مطابقت ندارد و مجبور به هدر دادن بخش زیادی از آن هستند که باعث می شود میزان سوخت ارائه شده به لبنان در ماه از ۳۰ هزار تن تجاوز نکند که کمتر از حد انتظار است. به همین دلیل این شرکت‌ها به امکان توسل به رویه‌های قضایی برای دریافت مقادیر جبرانی از طرف عراقی که هنوز در حال بررسی امکان دو برابر شدن مقدار درخواستی لبنان است، اشاره می‌کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱

    تبریک به مردم ایران بابت اهدای نفت مجانی . دولتمردن یادان نرود که چند گونی دلار هم کنار نفت مجانی بگذارید که مبادا لبنانیها این هدیه و پس نزنند.

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها