جلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌الملل:

سیاست خارجی لیز تراس با جانسون تفاوت خواهد داشت/ خصومت جانسون با مسکو جنبه شخصی داشت و غیرقابل انکار است

لیز تراس قطعاً موضع متعادل‌تری نسبت به جانسون علیه روسیه و پرونده اوکراین خواهد داشت

سیدجلال ساداتیان گفت: بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شده و به دنبال آن هستند تا خود را در پرونده اوکراین مستقل نشان دهند. بر همین اساس تمام مؤلفه‌های مذکور بر مسائل داخلی این کشور سایه انداخته است. به همین دلیل بود که وزیر خارجه بریتانیا به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد و به نظرم سیاست‌های وی در حوزه خارجی با جانسون تفاوت‌های گوناگونی خواهد داشت.

سیاست خارجی لیز تراس با جانسون تفاوت خواهد داشت/ خصومت جانسون با مسکو جنبه شخصی داشت و غیرقابل انکار است
کد خبر: 573065
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۷ ۰۸:۲۶:۵۹

انتخاب لیز تراس به عنوان نخست‌وزیر انگلستان در همین مدت کوتاه واکنش‌های بسیاری را در پی داشته است. سیدجلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌الملل، معتقد است لیز تراس علیرغم مخالفت‌هایی که پیش از رسیدن به نخست‌وزیری نسبت به مسائل گوناگون داشته بعد از انتخاب رویکرد متفاوتی خواهد داشت و مواضع خود را تغییر خواهد داد.

به گزارش ایلنا، بخش‌هایی از گفت‌وگوی ساداتیان را در ادامه می‌خوانید:

*پس از انتخاب لیز تراس به عنوان نخست‌وزیر جدید بریتانیا از سوی حزب محافظه‌کاران این کشور، نظرسنجی‌هایی انجام شده که نشان می‌دهد افکار عمومی این کشور چندان به شعارها و توان او به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا اعتماد ندارند. آنها معتقدند که لیز تراس نمی‌تواند اقتصاد این کشور و شعارهایی که داده را به سر منزل مقصود برساند اما به هر ترتیب او حالا نخست‌وزیر بریتانیا به حساب می‌آید.

*در شرایط کنونی شاهد آن هستیم که بوریس جانسون در حالی از نخست‌وزیری کنار می‌رود که کشورش را از جمع دولت‌های اتحادیه اروپا خارج کرد و همین مساله باعث شده تا مشکلات زیادی برای لندن به وجود بیاید. حزب محافظه‌کار بریتانیا به دنبال آن بود که خودش را از یک مشکل کلی به نام انتخاب نخست‌وزیر نجات دهد و در نهایت باعث شد تا لیز تراس به عنوان گرداننده قوه مجریه این کشور انتخاب شود.

*لیز تراس در مقابل ریشی سوناک ۸۱ هزار و ۳۲۶ نفر را با خود همراه کرد و این میزان نماینده پارلمان به او رأی مثبت دادند. تراس وزیر خارجه دولت جانسون بوده و با چالش‌های زیادی روبه‌رو شده است و به نظرم هیچ شخصیتی قوی‌تر از وی در حزب محافظه‌کار وجود نداشت و در نهایت هم آنها چاره‌ای نداشتند و مجبور شدند تا وی را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب و معرفی کنند.

*در این میان باید توجه کرد جنگی که روسیه در اوکراین شروع کرده، باعث شده تا یک فضای منفی شدید با محوریت انرژی در اروپا و بریتانیا شکل بگیرد و این روند تا جایی ادامه پیدا کرده که روسیه پروژه نورداستریم را با ۱۲ میلیارد دلار هزینه کنار گذاشته است. این در حالی است که غرب اعم از اروپا و آمریکا به دنبال آن هستند که هر طور شده بتوانند علیه روسیه مقاومت کنند.

*البته داستان اصلی فقط اوکراین نیست بلکه اتفاق‌های دیگر هم در این بین مطرح است؛ ضمن اینکه بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شده و به دنبال آن هستند تا خود را در پرونده اوکراین مستقل نشان دهند. بر همین اساس تمام مؤلفه‌های مذکور بر مسائل داخلی این کشور سایه انداخته است. به همین دلیل بود که وزیر خارجه بریتانیا به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد و به نظرم سیاست‌های وی در حوزه خارجی با جانسون تفاوت‌های گوناگونی خواهد داشت.

*توجه داشته باشید که در گذشته، تراس مخالفت‌هایی با مسائل گوناگون در حوزه سیاست خارجی داشت. به عنوان مثال او در قضیه استقلال اسکاتلند از گذشته تا حالا و از دولت دیوید کامرون و ترزا می تا دولت بوریس جانسون مخالفت‌هایی را از خود نشان داده اما به نظرم در آینده به گونه‌ای دیگر با این مسائل برخورد خواهد کرد.

*اینکه نخست‌وزیر جدید بریتانیا چگونه با پرونده اوکراین روبه‌رو خواهد شد به صورت کامل مشخص نیست اما باید توجه داشت که اتحادیه اروپا به خصوص کشورهایی مانند آلمان تا حد زیادی موضع متعادل در قبال روسیه اتخاذ کردند و با آرامش بیشتری حرکت می‌کنند. در این میان بوریس جانسون و سپس امانوئل ماکرون با تندی علیه مسکو موضع گرفتند و فکر می‌کردند که باید یک برخورد کاملاً جدی با روس‌ها داشته باشند.

*مجموعه اقدامات اتحادیه اروپا عموماً بر پایه تحریم‌ها علیه روسیه شکل گرفت اما خصومت بوریس جانسون با مسکو غیرقابل انکار است؛ چراکه در این میان تیم پوتین هم اسنادی از فساد شخصی او را منتشر کرد و به همین دلیل خصومت وی جنبه شخصی هم داشته است.

*در این سوی دیگر میدان اما روسیه مشاهده می‌کند که اروپا هم در حال مقابله با مسکو است و اینجاست که بحث قطع گاز از سوی کرملین مطرح می‌شود و این مساله در حالی است که روسیه همین حالا به پول صادرات گاز به غربی‌ها نیاز مبرم و جدی دارد. لذا این بازی و نزاع سیاسی پیش آمده هم برنده خواهد داشت و هم بازنده، اما به نظرم لیز تراس که حالا به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا مشغول به کار شده قطعاً موضع متعادل‌تری نسبت به جانسون علیه روسیه و پرونده اوکراین خواهد داشت. حال باید دید که او می‌خواهد در داخل چگونه مردمش را با شعارهای اقتصادی اقناع کند و اساساً می‌خواهد در خارج از این کشور چگونه ظاهر شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها