کد خبر: 572183
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ۱۰:۵۶:۲۴
| |

رابرت شاپیرو، استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا:

توافق در اوایل سال بعدی میلادی به نتیجه می رسد

استاد دانشگاه کلمبیا با بیان اینکه به نظر من، توافق در اوایل سال بعدی میلادی به نتیجه خواهد رسید، گفت: حمایت‌های نخبگان آمریکا از احیای برجام، به کسب حمایت عمومی از آن کمک می‌کند.

توافق در اوایل سال بعدی میلادی به نتیجه می رسد
کد خبر: 572183
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ۱۰:۵۶:۲۴

مذاکرات احیای برجام در طول یک سال و نیم گذشته در وین، به پروسه ای زمانبر تبدیل شده است و همین مسئله آن را باوجود اهمیتی که داراست، به یک موضوعی خسته‌کننده تبدیل کرده است. اما سؤال مهم آن است که چرا در طول این مدت توافق نشده و آیا بالاخره توافق خواهد شد؟ 

رابرت شاپیرو، استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا در رابطه با مذاکرات احیای برجام و در ارزیابی این گزاره که برخی بر این باور هستند که دولت بایدن از ابتدای دور تازه مذاکرات نسبت به اتخاذ تصمیمات ضروری و ارائه ابتکار عمل‌های مذاکراتی برای پیشبرد گفت‌وگوها با تزلزل روبرو بوده و اکنون و با نزدیک شدن به انتخابات کنگره در ماه نوامبر (آبان) تحت فشار است، گفت: من فکر می‌کنم که تردیدهایی در خصوص اینکه، این توافق به دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کمکی نخواهد کرد، به وجود آمده است. به نظر من، اگر توافقی هم صورت بگیرد، این انتخابات نقشی در تحقق آن ندارد. 

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی رابرت شاپیرو، استاد علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا را در ادامه می خوانید:

*اسرائیل در رابطه با مذاکرات هسته‌ای ایران، «بازیگری آزاد» است. آن‌ها همواره در تلاش بوده‌اند تا برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند و انتظار می‌رود به تلاش‌های خود ادامه بدهند. به نظر من، این توافق در اوایل سال بعدی میلادی به نتیجه خواهد رسید؛ چراکه آن زمان از یکسو برای نشان دادن تلاش‌های هماهنگ زود و مناسب است و از سوی دیگر با انتخابات سال ۲۰۲۴ فاصله دارد. 

*عملکرد رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر سفر به اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران در حالیکه که همه می‌دانند رژیم اسرائیل تاکنون هیچ چارچوبی را برای برنامه‌های هسته‌ای خود نپذیرفته و حاضر به ارائه دسترسی به مسئولان آژانس نیست اما ایران بارها اجازه این دسترسی را در چارچوب ان‌پی‌تی و مفاد برجام به کارشناسان آژانس داده است و بارها صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای تهران به تأیید رسیده است و این گفته‌ها با موضع دیرینه اسرائیل در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران هم‌خوانی دارد و برای ما موضوع تعجب‌برانگیزی نیست!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها