کد خبر: 571001
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۵ ۱۸:۳۸:۲۵
| |

ترس ناتو از توان نظامی بالای روسیه در قطب شمال

دبیرکل ناتو گفت، توانایی‌های نظامی روسیه چالش راهبردی برای ناتو در قطب شمال است

ترس ناتو از توان نظامی بالای روسیه در قطب شمال
کد خبر: 571001
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۵ ۱۸:۳۸:۲۵

دبیرکل ناتو با استقبال از سرمایه‌گذاری کانادا در سامانه‌های دفاعی درآمریکای شمالی گفت، توانایی‌های روسیه یک چالش راهبردی برای ناتو در قطب شمال است.

​به گزارش فارس، به نوشته شماره شنبه روزنامه «الشرق الاوسط»، «ینس استولتنبرگ»  دبیر کل ناتو  که روز جمعه به کانادا سفر کرده بود، گفت: «اهمیت  قطب شمال برای ناتو و کانادا در حال افزایش است، زیرا ما شاهد افزایش  حضور نظامی قابل توجه روسیه هستیم.»

استولتنبرگ گفت که روسیه صدها مقر نظامی دوران شوروی را در قطب شمال بازگشایی کرده و از این منطقه برای آزمایش سیستم‌های تسلیحاتی جدید استفاده می‌کند. وی همچنین هشدار داد که روسیه و چین در حال ایجاد یک شراکت راهبردی در قطب شمال هستند که منافع ناتو را به چالش می‌کشد.

بر اساس این گزارش، کانادا به دلیل هزینه اندک در زمینه توانایی‌های نظامی خود به عنوان عضو ناتو مورد انتقاد قرار گرفته اما پس از تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه، کانادا اعلام کرد که  ۳.۸ میلیارد دلار را طی ۶ سال آینده برای نوسازی ساختار دفاعی مشترک ایالات متحده و کانادا در آمریکای شمالی (نوراد) سرمایه گذاری خواهد کرد.

این گزارش حاکیست، ترودو و استولتنبرگ از خلیج «کمبریج» در قطب شمال که یک پایگاه راداری برای دفاع هوایی در آن قرار دارد، بازدید کردند. این بخشی از سامانه هشداری نوراد است که به گفته کارشناسان به شدت نیاز به ارتقا دارد. این سامانه با قدمت بیش از شش دهه، تهدیدات امنیتی آمریکای شمالی را شناسایی می‌کند و قدمت رادار هشدار اولیه آن به اواخر دهه هشتاد میلادی باز‌ می‌گردد.

این در حالی است که یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه روسیه اخیرا گفت، منطقه قطب شمال در حال تبدیل شدن به یک صحنه عملیات نظامی بین‌المللی است و این روند «بسیار نگران کننده» است.

«نیکلای کورچونوف» سفیر سیار در وزارت امور خارجه روسیه و رئیس «کمیته ارشد شورای قطب شمال روسیه» گفت: «ما می‌بینیم که چگونه تحرکات نظامی بین‌المللی در این منطقه در حال افزایش است. امکان بین‌المللی شدن تحرکات نظامی وجود دارد. البته این یک روند بسیار نگران کننده است و تبدیل منطقه قطب شمال به صحنه عملیات نظامی بین‌المللی نگران کننده است.»

وی در مورد موضوع پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو گفت: «سیاست سنتی فنلاند و سوئد، سیاست عدم ائتلاف با اتحادهای نظامی، مدتهاست که پایه‌ای محکم برای حفظ صلح و ثبات بوده و به طور بالقوه،  بعید است الحاق این کشورها به ناتو به دستیابی به این هدف کمک کند.»

روسیه بارها به برگزاری رزمایش در قطب شمال معترض شده بود . چندی قبل  رزمایش بزرگ بین‌المللی «واکنش سرد» در نروژ  آغاز شد و دو هفته به طول انجامید. وزارت خارجه این کشور گفت که این مانورها بزرگترین تمرین‌های تحت هدایت نروژ از دهه ۱۹۸۰ بوده است. در این رزمایش حدود ۳۰ هزار نیرو از ۲۷ کشور از جمله فنلاند و سوئد که کشورهای شریک ناتو هستند، شرکت داشتند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها