کد خبر: 570962
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۵ ۱۵:۲۲:۰۱
| |

وزارت خارجه ترکیه:

فرانسه نمی‌تواند گذشته استعماری خود را انکار کند

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه گفت که این کشور، گذشته استعماری در آفریقا دارد که قابل انکار نیست.

فرانسه نمی‌تواند گذشته استعماری خود را انکار کند
کد خبر: 570962
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۵ ۱۵:۲۲:۰۱

وزارت امور ترکیه امروز شنبه از اظهارات امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه علیه این کشور که در الجزایر مطرح شده بود، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش فارس، تانژو بیلقیچ (Tango Bilgic) سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که اظهارات ماکرون، ترکیه و سایر کشورها را در جریان سفر به الجزایر هدف قرار داده که بسیار مایه تأسف است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از این مسئول ترکیه گزارش داد، غیر قابل قبول است که «رئیس جمهور ماکرون که در خصوص گذشته استعماری [کشور] خود در آفریقا به ویژه الجزایر با دشواریهایی روبروست، بخواهد از طریق اتهام‌زنی به سایر کشورها از جمله کشور ما، از گذشته استعماری خود نجات پیدا کند».

وی ادامه داد: ترکیه که مشوّق دوستی است، نه دشمنی، از شرکای راهبردی اتحادیه آفریقا به شمار می‌رود و روابط خود را با الجزایر و سایر کشورهای آفریقایی گسترش داده است. این روابط، مبتنی بر اعتماد و سود متقابل است و به شبوه‌ای در حال توسعه است که به اراده کشورها احترام می‌گذارد.

بیلجیک خاطر نشان کرد: اگر فرانسه فکر می‌کند که واکنشهایی علیه آن در قاره آفریقا وجود دارد، تقصیر کشور دیگری است، باید در گذشته استعماری و تلاشهای خود به دنبال علت آن بگردد و این روند را تصحیح کند».

این دیپلمات ترکیه‌ای تأکید کرد: ادعا درباره اینکه این واکنشها به خاطر فعالیت کشورهای سومی است، به جای اینکه مشکلات گذشته خود را حل کند، نه تنها انکار یک پدیده اجتماعی و تاریخی است، بلکه نشانگر ذهنیت منحرف برخی از این سیاستمداران است.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم فرانسه  برای رویارویی با گذشته استعماری خود، در اسرع وقت، به مرحله پختگی برسد و سایر کشورها را سرزنش نکند، از جمله کشور ما را.

ماکرون روز گذشته در جریان سفر به الجزایر گفت که پاریس در معرض حملاتی از سوی شبکه‌های ترکیه‌ای، چینی و روسی قرار دارد تا وجهه این کشور را مخدوش کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها