کد خبر: 570920
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۵ ۱۱:۱۵:۰۶
| |

سی ان ان:

حزب‌الله لبنان از هر زمان دیگری قدرتمندتر شده است

یک رسانه آمریکایی در گزارشی اذعان کرد که حزب‌الله لبنان اکنون و پس از گذشت ۴۰ سال از تاسیس آن قدرتمند تر از هر زمان دیگری شده است.

حزب‌الله لبنان از هر زمان دیگری قدرتمندتر شده است
کد خبر: 570920
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۵ ۱۱:۱۵:۰۶

شبکه CNN در گزارشی درباره حزب‌الله لبنان اعلام کرد؛ حزب‌الله لبنان، دوشنبه گذشته چهلمین سالروز  تأسیس خود را با برگزاری جشن‌های گسترده در جنوب بیروت جشن گرفت. طی این مراسمات تصاویر سه بعدی را از اعضای خود که در نبردهای مختلف کشته شدند، به نمایش گذاشت. حزب‌الله همچنین ویدئوهایی را از جریان مقابله تاریخی با رژیم صهیونیستی و همچنین مقابله با داعش در سوریه پخش کرد.

به گزارش ایسنا، در این گزارش آمده است؛ در طول این سال‌ها، حزب‌الله تلاش کرده است خود را از یک سازمان شبه‌نظامی به یک بازیگر جدی سیاسی و منطقه‌ای تبدیل کند و اکنون چهل سال بعد از تاسیس، حزب‌الله از نظر نظامی قوی‌تر از همیشه است و درعین حال در سطح جهانی بیش از هر زمان دیگری منزوی شده است.

سی‌ان‌ان نوشت: این جنبش اولین بار در سال ۱۹۸۲ در واکنش به تهاجم اسرائیل به بیروت در جریان جنگ خونین داخلی در لبنان اعلام ظهور کرد. اسرائیلی‌ها به هدف خود در بیرون راندن مبارزان فلسطینی دست یافتند، اما دشمنی بسیار سرسخت‌تر به نام حزب‌الله در نتیجه آن ایجاد شد.

طبق این گزارش، از آن زمان تا کنون حزب‌الله قدرت و نمایش نظامی خود را گسترش داده است. در سال ۲۰۰۰، نیروهای رژیم صهیونیستی پس از درگیری طولانی با این جنبش در جنوب لبنان، از این کشور عقب‌نشینی کردند. در سال ۲۰۰۶ و زمانی که اسرائیل به دنبال خلع سلاح آن بود، موقعیت خود را در جنگ علیه ارتش این رژیم حفظ کرد. در طول جنگ داخلی در سوریه با موفقیت مداخله کرد و به تقویت توان دفاعی این کشور کمک کرد. علی‌رغم تلاش‌های محلی با حمایت عربستان سعودی برای مهار نفوذ حزب‌الله که به سرعت در حال گسترش به فراتر از لبنان بود، درحال حاضر به نظر می‌رسد که نفوذ سیاسی آن در حال افزایش است.

مهند حاج علی، پژوهشگر لبنانی مرکز کارنگی خاورمیانه در این باره معتقد است: در سطح رسمی، حزب‌الله یک جنبش مقاومت است، اما نقش آن به فراتر از مرزهای لبنان کشیده شده و به یک بازیگر منطقه‌ای تبدیل شده است.

وی گفت: حزب‌الله نقشی محوری در جنگ سوریه ایفا کرد و برآوردهای مخالفان را برعکس کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها