کد خبر: 570105
|
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ۱۹:۱۹:۵۴
| |

گروسی باز هم ادعاهای پادمانی علیه ایران را تکرار کرد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر ادعاهای خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد.

گروسی باز هم ادعاهای پادمانی علیه ایران را تکرار کرد
کد خبر: 570105
|
۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ۱۹:۱۹:۵۴

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌‌ان بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرد.

​به گزارش فارس، گروسی در این مصاحبه خطاب به ایران گفت: «به ما پاسخ‌ها و [دسترسی به] افراد و اماکن را بدهید تا بتونیم چیزهای زیادی که شفاف‌سازی در خصوص آنها لازم است را شفاف‌سازی کنیم. ما گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده ارائه خواهیم کرد و بعد، این مسئله فیصله خواهد یافت.»

وی در اظهاراتی که احتمالاً به ادعاهای مربوط به «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران» اشاره داشت اضافه کرد: «اجازه بدهید توضیحی در اختیار ما قرار بگیرد. آنها الان کجا هستند؟ آن موقع، قادر خواهیم بود گزارشی داشته باشیم که می‌گوید درباره این مسئله شفاف‌سازی کرده‌ایم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ماه پیش تصریح کرد تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خردادماه سال جاری قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند. آژانس ادعا کرده که ایران بر خلاف تعهداتش در «توافقنامه پادمان‌های ان‌پی‌تی» مواد هسته‌ای خودش را اعلام نکرده است.

ایران در واکنش به این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را متوقف کرده است.

در بیانیه‌ای که سازمان انرژی اتمی در آن زمان صادر کرده بود تصریح شد: « «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

سازمان انرژی اتمی در این بیانیه همچنین یادآور شده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

ادعاهای امروز گروسی در حالی تکرار شده که طرف‌های برجام منتظر پاسخ آمریکا به پیشنهادات مطرح‌شده از سوی ایران برای اجرای کامل برجام هستند.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه از پنجشنبه گذشته، ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد. این مذاکرات به مدت چهار روز ادامه داشت و روز دوشنبه ۱۷ مرداد با پرواز هیئت‌های شرکت‌کننده به پایتخت‌ها به پایان رسید.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال‌تایمز مدعی شده بود بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که حاوی راهکارهای به‌روز‌شده‌ای در خصوص رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ مرداد اعلام کرد پاسخ و ملاحظات خود در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا را ارائه داده است و منتظر واکنش آمریکا است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که پیشنهادات ایران را دریافت کرده‌اند و در حال بررسی آن هستند. جوزپ بورل، امروز دوشنبه (۳۱ مرداد) اعلام کرد که پاسخ ایران به پیشنهادا اتحادیه اروپا معقول بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها