کد خبر: 568999
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ۱۹:۱۶:۵۲
| |

سی‌ان‌ان:

ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای شده است

شبکه تلویزیون سی ان ان آمریکا به نقل از منابع آگاه ادعا کرد ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها خواستار دریافت غرامت از واشنگتن در صورت خروج مجدد این کشور از توافق هسته ای شده است.

ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای شده است
کد خبر: 568999
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۵ ۱۹:۱۶:۵۲

 این شبکه تلویزیونی نزدیک به دموکرات ها در آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از یک دیپلمات منطقه ای گفت که ایران به دنبال دریافت تضمین هایی مبنی بر این است که چنانچه رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا از توافق خارج شود غرامت دریافت کند.

به گزارش ایرنا، پیش از این، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن پیشنهادات ایران را از طریق اتحادیه اروپا دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش بیان نشده است، روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در حال انتقال دیدگاههایش به اتحادیه اروپا است.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره پیشنهادات ایران گفت: ما نظرات خود را با اتحادیه اروپا در میان می گذاریم.

جمهوری اسلامی ایران پاسخ مکتوب خود را درباره آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین ارائه و اعلام کرده است که اگر واکنش آمریکا با واقع‌بینی و انعطاف همراه باشد توافق حاصل خواهد شد.

ایران در پاسخ به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین که از سوی اتحادیه اروپا ارائه شده است، نظرات خود را منتقل کرده است. آنطور که از لابلای مواضع تیم ایران پیداست، اختلافات بر سر سه موضوع است که ایالات متحده در دو مورد انعطاف شفاهی خود را بیان کرده اما باید در متن گنجانده شود. موضوع سوم هم به تضمین تداوم اجرای برجام برمی‌گردد، که به واقع‌بینی آمریکا برای تامین نظر ایران بستگی دارد. 

این مسائل به طور تفصیلی بعد از ظهر دیروز (دوشنبه) در جلسه ویژه شورای امنیت ملی مطرح و سرانجام، مواضع ایران بامداد سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ به صورت مکتوب در اختیار اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده گفت‌وگوها قرار گرفت. 

یک سخنگوی اتحادیه اروپا، دریافت پاسخ ایران نسبت به آخرین نسخه از پیش‌نویس توافق وین را تائید و اعلام کرد که این اتحادیه در حال مطالعه و رایزنی درباره آن با سایر اعضای برجام و ایالات متحده است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات  آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها