کد خبر: 568130
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۱۸:۴۴:۴۵
| |

گوترش خواستار ایجاد "منطقه امن" در اطراف نیروگاه زاپرویژیا شد

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل از طرفین جنگ اوکراین خواست تا بر سر ایجاد یک "منطقه امن" در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که نگرانی جهانی را برانگیخته، توافق کنند.

گوترش خواستار ایجاد "منطقه امن" در اطراف نیروگاه زاپرویژیا شد
کد خبر: 568130
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۱۸:۴۴:۴۵

گوترش در بیانیه‌ای با اشاره به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا اعلام کرد: این تاسیسات نباید به عنوان بخشی از عملیات نظامی مورد استفاده قرار گیرد. در عوض، باید یک توافق فوری در سطح فنی بر سر یک محیط غیرنظامی شده جهت تامین امنیت منطقه به دست آید.

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دبیر کل سازمان ملل همچنین از ارتش روسیه و اوکراین خواست تا به سرعت تمام تنش ها در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای را متوقف کنند و همچنین تجهیزات و پرسنل نظامی را از آنجا عقب ببرند.  

هر دو کشور یکدیگر را مقصر آتش سوزی‌های اخیر در نیروگاه زاپوریژیا می‌دانند. مسکو می‌گوید که حملات اوکراین به این نیروگاه هسته‌ای تروریسم هسته‌ای است. روسیه همچنین از ناظران هسته‌ای دعوت کرده تا از این مکان بازدید کنند. از سوی دیگر نیز اوکراین، روسیه را عامل به خطر افتادن امنیت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا می‌کند چرا که براساس گفته کی ی،ف مسکو از آن به عنوان یک پایگاه نظامی استفاده می‌کند.

روسیه بخشی از کنترل منطقه زاپوریژیا از جمله شهر انرگودار را که نیروگاه هسته‌ای در آن واقع است، در دست دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها