وزیر طالبان:

محدودیت‌های فرهنگی دلیل تعطیلی مدارس دخترانه است

وزیر آموزش و پرورش دولت موقت طالبان در اظهاراتی گفت که این گروه با تحصیل دختران مشکلی نداشته و تنها محدودیت‌های فرهنگی سبب تعطیلی مدارس شده است.

محدودیت‌های فرهنگی دلیل تعطیلی مدارس دخترانه است
کد خبر: 567795
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۷:۲۹:۲۳

«نورالله‌ منیب» وزیر آموزش و پرورش دولت موقت طالبان دلایل عدم بازگشایی مدارس دخترانه را توضیح داد. 

​به گزارش فارس، وی به رسانه‌های خوست گفت: «دولت سرپرست با آموزش دختران مخالفتی نداشته و تنها مشکل موجود در این زمینه محدودیت‌های فرهنگی است.» 

وزیر آموزش و پرورش طالبان افزود: « در برخی مناطق افغانستان نسبت به آموزش دختران حساسیت وجود دارد و این موضوع باید در بازگشایی مدارس در نظر گرفته شود.»

این اظهارات در شرایطی است که در دولت گذشته افغانستان دختران در تمام مقاطع تحصیلی در حال آموزش بوده و هیچ گزارشی مبنی بر مخالفت مردم وجود نداشته است. 

از طرف دیگر یک عضو ارشد طالبان اخیرا گفته است که مدارس دخترانه به زودی بازگشایی خواهد شد.

در این راستا، انس حقانی، عضو ارشد طالبان در این باره گفت: قرار نیست مدارس دخترانه برای همیشه تعطیل باشد و ما تلاش داریم در آینده نزدیک این مشکل را حل کنیم. 

این سخنان در شرایطی است که اخیرا یک هیات از علمای پاکستان پس از بازگشت از کابل و دیدار با مقامات ارشد طالبان ابراز امیداوری کرده بود که به زودی مدارس دخترانه در افغانستان بازگشایی شود. 

طالبان بیش از 300 روز می‌شود که دختران را از رفتن به مدارس بازداشته و با آنکه این تصمیم واکنش‌های تند جهانی را به همراه داشته است و اما تصمیم طالبان مبنی بر مسدود ماندن مدارس به روی دختران همچنان پا برجاست.

طالبان برای چندمین بار است، که وعده بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان را می‌دهد و با گذشت ماه‌ها هنوز بر تعهد خود در قبال دختران افغانستان عملی نکرده است.

حکومت سرپرست در افغانستان پس از روی کار آمدن اعلام کرد که مدارس دخترانه با مکانیسم و شیوه جدیدی بازگشایی می‌شوند اما علی‌رغم گذشت بیش از 11 ماه همچنان دختران از رفتن به مدارس در این کشور محروم هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها