گزارش العربی‌الجدید از دومین روز مذاکرات احیای برجام در وین:

«پرونده سپاه» دیگر مانعی در مذاکرات احیای برجام نیست/ پرونده «ضمانت‌های درخواستی ایران» پیشرفت خوبی داشته اما هنوز بسته نشده

العربی الجدید به نقل از منابع آگاه نوشته که ایران اگرچه به طور علنی با مساله کنار گذاشتن موضوع سپاه از مذاکرات موافقت نکرده است اما تایید تعویق مذاکرات در این زمینه به معنای آن است که پرونده سپاه دیگر مانعی در مذاکرات احیای برجام نیست.

«پرونده سپاه» دیگر مانعی در مذاکرات احیای برجام نیست/ پرونده «ضمانت‌های درخواستی ایران» پیشرفت خوبی داشته اما هنوز بسته نشده
کد خبر: 567369
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۱۱:۳۵:۳۱

روز گذشته، جمعه دومین روز از دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین با دیدار علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه آغاز شد، دومین روز از مذاکرات احیای برجام پس از سلسله دیدارهای روز پنجشنبه در هتل کوبورگ که به طور غیرمستقیم میان هیئت ایرانی و آمریکایی به واسطه انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی، برگزار شد.

به گزارش ایلنا، روز پنجشنبه دیدارهایی میان مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا و رابرت مالی نماینده آمریکا و اولیانوف نماینده روسیه برگزار شد.

نکته قابل توجه این است که در این دور از مذاکرات مذاکره‌کنندگان ارشد تروئیکای اروپایی، فرانسه، آلمان و بریتانیا حضور ندارند. اقدامی که نشان می‌دهد مسائل باقی مانده اساسا ما بین تهران و واشنگتن است به این معنا که کشورهای اروپایی ضرورتی برای حضور در سطح مذاکره‌کنندگان ارشد خود در این دور از گفت‌وگوها پیدا نکردند؛ چراکه مذاکرات میان دو طرف اصلی یعنی ایران و آمریکا است.

در همین حال، منابع نزدیک به مذاکرات وین در گفت‌وگو با العربی الجدید فاش کردند که در پرونده ضمانت‌های درخواستی ایران "پیشرفت خوبی" رخ داده است اما برخلاف آنچه در برخی از رسانه‌ها منتشر شده، این پرونده "هنوز به طور کامل بسته نشده است."

این منابع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، افزودند که "مذاکراتی در حال انجام است تا امکان بسته شدن پرونده ضمانت‌ها از طریق بحث درباره سایر موضوعات فراهم شود." به گفته این منابع تا صبح روز جمعه پیشرفتی در پرونده‌های حوزه تحریم‌ها و مسائل باقی مانده میان ایران و آژانس انرژی اتمی رخ نداده است و در حال حاضر بحث‌ها روی پیشنهادهای مطرح شده از سوی اروپا و ایران در خصوص این دو پرونده است.

در همین راستا، منابع آگاه نزدیک به مذاکرات وین به العربی‌الجدید اعلام کردند که هیئت ایرانی خواستار رفع تعداد بیشتری از تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و نهادهای وابسته به سپاه است. همچنین موضوع حذف نام سپاه از لیست سیاه آمریکا پس از آنکه با تایید ایران به زمان دیگری موکول شد، دیگر مانعی برای مذاکرات نیست.

این منابع تاکید کردند که به تعویق افتادن بحث درباره پرونده سپاه از سوی طرف‌های دیگر به عنوان تمایل ایران برای کنار گذاشتن این خواسته خوانده شد، اما طرف ایرانی رسماً این موضوع را اعلام نکرده و فقط از تعویق صحبت می‌کند و این به معنای امکان فعالسازی این درخواست پس از رفع بقیه موارد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها