دولت بحرین، سفر شیعیان به عتبات عالیات عراق را ممنوع کرد

دولت بحرین پس از اعمال محدودیت‌های شدید علیه شیعیان این کشور در ایام ماه محرم، سفر مردم این کشور به عراق را ممنوع کرده است.

دولت بحرین، سفر شیعیان به عتبات عالیات عراق را ممنوع کرد
کد خبر: 567143
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۳ ۱۴:۱۴:۳۹

مقامات بحرینی سلسله محدودیت‌ها و آزار و اذیت های مذهبی را که از ابتدای ماه محرم علیه پیروان اهل بیت علیهم السلام انجام داده اند،  تشدید کردند.

به گزارش تسنیم، بر اساس اعلام جمعیت ملی اسلامی الوفاق بحرین، رژیم آل خلیفه اقدامات خود سرانه جدیدی برای جلوگیری از خروج شهروندان شیعه کشور به سمت عتبات عالیات در عراق اتخاذ کرده است.

جمعیت ملی اسلامی الوفاق بحرین در صفحه توئیتر خود نوشت: «این ممنوعیت توسط مقامات امنیتی فرودگاه بین المللی بحرین به عنوان بخشی آزار و اذیت فرقه‌ای علیه شیعیان صادر شده است».

رژیم بحرین از آغاز ماه محرم مانع از برگزاری مراسم ماه محرم شده است. لازم به ذکر است سالانه صدها شهروند شیعه در ایام عاشورا برای شرکت در مراسم عاشورا در کربلای مطهر به عتبات عالیات می‌روند.

این درحالی است که روز گذشته زندانیان سیاسی در زندان مرکزی «جو» بحرین فاش کردند که اداره زندان رسما از برگزاری مراسم محرم و عاشورا جلوگیری کرده است.

شایان ذکر است که مقامات بحرینی به مراسم عزاداری در ماه محرم در شهر «عالی» حمله کردند و مزدوران آل خلیفه پرچم عزای حسینی را پایین کشیدند.

اخیرا «راشد بن عبدالله آل خلیفه» وزیر کشور بحرین اعلام کرد که کشورش سفر شیعیان کشورهای خلیج فارس را برای شرکت در مراسم روز عاشورا منع کرده است.

وزیر کشور بحرین تاکید کرد که مقامات اجازه نخواهند داد که این مناسبت با استفاده از گردشگری مذهبی تبلیغ شود، زیرا این با رویکرد دولت آل خلیفه در تناقض است.

چند روز گذشته نیز راشد بن عبدالله آل خلیفه به پیروان اهل بیت علیهم السلام که اکثریت ساکنان اصلی این کشور را تشکیل می‌دهند، توهین کرد.

با آغاز ماه محرم رژیم آل خلیفه محدودیت‌های خود را علیه شیعیان تشدید کرده است. اخیرا حساب کاربری «نیزک» اعلام کرد که سندی از وزرات کشور بحرین به بیرون درز کرده که چگونگی محاصره سخنران و خطبای دینی در خلال احیای مراسم عزاداری محرم از سوی مقامات رژیم آل خلیفه نشان می‌دهد.

با توجه به سند این وزرات‌خانه با کد سریال MOI-SECT-0156-7، جدولی موسوم به «تخلفات» مراسم ماه محرم 1440 / 2018 میلادی است و براساس آن شماری از افراد برای بازجویی یا بازداشت به مراکز پلیس احضار شدند.

برای مثال این جدول نشان می‌دهد که شیخ «حسن العالی» از سخنرانان برجسته بحرین یکی از کسانی است که به مرکز پلیس احضار شده و به وی هشدار داده شده که باید در خلال سخنرانی به امور دینی پایبند باشد و از چارچوب خارج نشود و مثال دیگر اینکه مقامات بحرینی دو نفر از مداحان و مسئولان یک حسینیه احضار کرده و آنها را مجبور کردند که برای التزام به قانون تعهد بدهند.

این سند میزان فشار و سخت گیری مقامات امنیتی رژیم آل خلیفه علیه شیعیان بحرین را نشان می‌دهد، این در حالی است که رژیم بحرین ادعا می‌کند که سرمدار همزیستی مسالمت آمیز و احترام به آزادی دینی است.

نام رژیم آل خلیفه که از سال 1975 بر بحرین حکومت می‌کند همواره به عنوان یکی از ناقضان فاحش حقوق بشر در کنار عربستان سعودی ذکر می‌شود و نقطه مشترک این دو رژیم سرکوب شدید شیعیان در کشورهای آنهاست.

طبق منطق قبیله‌ای نظام سیاسی در بحرین و نیز بر اساس واقعیت‌ها و آمار و ارقام، شهروندان شیعه که یکی از مؤلفه‌های اصلی جامعه بحرین هستند، در معرض تبعیض سیستماتیک و محرومیت از جانب رژیم آل خلیفه قرار گرفته‌اند.

آنچه ناراحتی و نارضایتی بحرینی‌ها را عمیق‌تر می‌کند، اخبار روزانه‌ای است که توسط رسانه‎‌های رژیم آل خلیفه مطرح می‌شود مبنی بر اینکه کشور به آزادی دینی اهمیت می‌دهد و اقداماتی مانند اجازه تأسیس معبدی برای هندوها، کلیسا برای مسیحیان و معبدی برای یهودیان صادر شده است.

در حقیقت وضعیت تبعیض در بحرین برعکس سایر کشورها است. سیاستها و اقدامات مربوط به تبعیض و محرومیت در همه کشورها معمولا در رابطه با اقلیت‌ها انجام می‌گیرد. اما تبعیض علیه شیعیان در بحرین درحالی صورت می‌گیرد که بیش از 75 درصد جمعیت این کشور را گروه شیعی تشکیل می‌دهد.

سرکوب شیعیان بحرین در سال جاری میلادی نیز به شدت دنبال می‌شود و طی هفته‌های گذشته خیابان‌های این کشور شاهد تجمعات و اعتراضات گسترده مردمی ضد سیاست‌های سرکوبگرانه آل خلیفه علیه شیعیان و زندانیان آزادی بیان بوده است. «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان در بحرین نیز درباره هرگونه آسیب رسیدن به این افراد در زندان‌های آل خلیفه هشدار داده است.

به حاشیه راندن شیعیان در حوزه‌های سیاست، اقتصاد و فرهنگ درحالی از سوی رژیم صورت می‌گیرد که در کتاب‌های درسی هم باورهای مذهبی آن‌ها هدف قرار گرفته است و چیزی از آن گفته نمی‌شود. هم‌زمان شخصیت‌های مذهبی ارشد شیعه مورد آزار و اذیت قرار گرفته و ده‎‌ها روحانی در زندان به سر می‌برند و با انواع توهین‌ها و شکنجه‌ها روبرو هستند.

در حالی که شیعیان بحرین مانند صدها سال پیش خود را برای برگزاری مراسم محرم و عاشورا آماده می‌کردند و پرچم‌های سیاه را در معابر عمومی نصب می‌کردند، مقامات این کشور دشمنی خود با این شعائر را آشکار کرده‌اند و به آن‌ها اجازه برگزاری این مراسم را نمی‌دهند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها