کد خبر: 567000
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ۱۷:۲۲:۳۰
| |

پاکستان نقش خود در ترور سرکرده القاعده را تکذیب کرد

مقامات پاکستان استفاده آمریکا از حریم هوایی این کشور برای هدف قرار دادن ایمن الظواهری رهبر القاعده در افغانستان را تکذیب کردند.

پاکستان نقش خود در ترور سرکرده القاعده را تکذیب کرد
کد خبر: 567000
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۲ ۱۷:۲۲:۳۰

مقامات پاکستان توضیحاتی در خصوص استفاده از حریم هوایی این کشور برای هدف قرار دادن رهبر القاعده در افغانستان ارائه کردند. 

​به گزارش فارس، روزنامه پاکستانی تریبون نوشت: باتوجه به نداشتن پایگاه نظامی در افغانستان،گمانی‌زنی در خصوص عملیات آمریکا برای کشتن ایمن الظواهری رهبر القاعده شدت گرفته است. 

به نوشته این رسانه پاکستانی، برخی شایعات وجود داشته که اسلام آباد نقش مهمی در کشتن رهبر القاعده داشته و این شایعات از گفتگوی تلفنی 48 ساعت قبل از عملیات ترور میان ژنرال باجوا فرمانده ارتش پاکستان و فرمانده سنتکام ناشی شده است. 

تربیون به نقل از منابع خبری خود نوشت که پاکستان هیچ نقشی در عملیات قتل رهبر القاعده نداشته و این موضع داخلی خود افغانستان است. 

این منبع دولتی هر گونه استفاده از حریم هوایی پاکستان برای عملیات در افغانستان را رد کرد و گفت: آمریکا پایگاه‌های نظامی مختلفی در منطقه دارد، اما این کشور در این عملیات از خاک و حریم هوایی پاکستان استفاده نکرده است. 

پیشتر برخی رسانه‌های افغانستان گزارش داده بودند که ایالات متحده در حال ساخت یک پایگاه نظامی در منطقه «کُرَم» است.

بر اساس اعلام این رسانه‌ها، آمریکا در حال ساخت یک پایگاه نظامی در مناطق «شالوزان» و «ترمینال» نزدیک مرز پاکستان و افغانستان در مناطق قبایلی «کُرَم» پاکستان است.

تریبون نوشت: پس از اعلام این خبر، عمران‌خان، نخست وزیر وقت پاکستان در یک مصاحبه گفت که به هیچ عنوان پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار داده نخواهد شد. 

این رسانه پاکستانی در ادامه نوشت: مقامات اسلام آباد تاکنون به کشته شدن رهبر القاعده در افغانستان واکنش نشان ندادند و در این در حالی است که بسیاری از کشورها از جمله عربستان از این اقدام استقبال کردند.  

رویکرد محتاطانه اسلام‌آباد با حساسیت‌های حول این موضوع مرتبط بوده و مقامات پاکستان مطمئناً از این واقعیت که ایمن الظواهری در افغانستان کشته شده آسوده خاطر خواهند بود. 

تریبون نوشت: مقامات پاکستان معتقدند که حضور رهبر القاعده در افغانستان باعث پییچده‌تر شدن فرآینده به رسمیت شناختن طالبان خواهد شد و این در حالی است که مقامات آمریکا اعلام کردند که با حضور ایمن الظواهری در کابل ، طالبان توافقنامه دوحه را نقض کرده است. 

در توافقنامه دوحه که میان طالبان و آمریکا امضا و در نهایت به خروج نظامیان این کشور از افغانستان منجر شد، طالبان متعهد شده بود که روابط خود را با القاعده قطع کند.

اما سازمان ملل در گزارش اخیر خود گفته است که القاعده در حال قدرت گرفتن در افغانستان است و رهبر القاعده نیز در افغانستان حضور دارد و برخی از مقامات این گروه نیز در دولت طالبان پست دولتی در اختیار گرفتند. 

قابل ذکر است که اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده در عملیاتی از سوی نیروهای آمریکایی در پاکستان کشته شد و این موضوع باعث تیرگی روابط میان دو کشور گردیده است. 

بامداد سه‌شنبه بود که بعد از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره احتمال کشته شدن ایمن الظواهری در افغانستان، یک مقام ارشد دولت آمریکا با تایید انجام حمله پهپادی به هدفی در کابل، گفت در این حمله یک عضو ارشد سازمان تروریستی «القاعده» از بین رفت.

ساعتی بعد، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با برگزاری نشست خبری در کاخ سفید به ارائه توضیحاتی درباره حمله پهپادی این کشور پرداخت و گفت: «أیمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده را در افغانستان کشتیم. الظواهری باعث کشته‌شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها