حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران:

«بورل» متنی را برای همه طرف‌های مذاکره ارسال کرده/ در پایتخت‌ها درحال بررسی متن پیشنهادی بورل هستیم

برای رسیدن به توافق قوی، جدی هستیم/ آمریکا زیاده خواهی را کنار بگذارد

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: آمریکایی‌ها تصور نکنند با تحریم و فشار می‌توانند در میز مذاکره امتیاز بگیرند. آنها باید زیاده خواهی را کنار بگذارد. ما برای رسیدن به توافق قوی، جدی هستیم.

«بورل» متنی را برای همه طرف‌های مذاکره ارسال کرده/ در پایتخت‌ها درحال بررسی متن پیشنهادی بورل هستیم
کد خبر: 566735
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۱ ۱۲:۵۲:۵۸

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه مراسم هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد در جمع خبرنگاران، گفت: مایلم در جمع شما و در رابطه با آنچه بین ما و آقای بوررل و طرف آمریکایی در موضوع مذاکرات جهت لغو تحریم‌ها رخ داد اشاره کنم. به یاد دارید که در هفته های گذشته در حالی که ما برای مرحله جدیدی از مذاکرات آماده می‌شدیم، به یکباره طرف  آمریکایی با هدف امتیاز گرفتن در میز مذاکره طرح قطعنامه ای را در آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح کرد و قطعنامه‌ای را روی میز گذاشت و ما متعجب شدیم از اینکه در حالیکه در همان زمان و به کرات در این ایام از طرف بایدن دائما پیام‌هایی با واسطه دریافت می کنیم که آمریکا حسن نیت دارد و در بازگشت به توافق جدی است. ما پاسخ قاطع خود را به طرف آمریکایی دادیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اخیرا نیز جوزپ بوررل هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ابتکاری را ارائه داد و متنی را برای همه طرف‌ها، ایران و ۴ به اضافه یک و آمریکا ارسال کرد و ما در پایتخت‌ها درحال بررسی این متن و توافق برای جمع شدن دور میز مذاکره هستیم اما روز گذشته شاهد صدور قطعنامه جدیدی از سوی آمریکا بودیم. این اقدامات غیر منطقی و این جنون تحریم‌های بی‌اثر که بایدن، بلینکن و راب مالی هم به آن اشاره کردند و حتی خود بوررل در متن اخیر به آن اشاره داشته، هیچ تاثیری ندارد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: من مایلم اشاره کنم که در پاسخ به این اقدام آمریکا نسبت به گازدهی صدها سانتریفیوژ نسل جدید از شب گذشته بر اساس تصمیمی که گرفته شد اقدام کردیم. آمریکایی ها تصور نکنند با این اقدامات در میز مذاکره می‌توانند امتیاز بگیرند و  زیاده خواهی را کنار بگذارد، ما اهل منطق و مذاکره هستیم و برای رسیدن به توافق قوی، جدی هستیم اما اگر طرف آمریکایی بخواهد این مسیر را ادامه بدهد هرگز دست بسته نخواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: رهبران عراق از شایستگی و درایت لازم برای حل مشکلی که در داخل عراق به وجود آمده برخوردار هستند. توجه داشته باشید که هرگونه درگیری داخل عراق خط قرمز در این کشور است. نقش مرجعیت و درایت و انسجام رهبران سیاسی مهم‌ترین عوامل برون رفت از مشکلات داخلی عراق است.

وی با اشاره به حکم غیر عادلانه حمید نوری که در دادگاه سوئد صادر شده هم گفت: در آخرین تماس تلفنی با وزیر خارجه سوئد گفتم که نباید شما بر مبنای ادعاهای بی اساس یک گروهک تروریستی فسیل شده به نام گروهک منافقین در کشورتان اقدام کنید و این مایه شرمساری غرب و سوئد باید باشد که مبنای ادعاهایش یک جریان تروریستی است که  ۱۷ هزار تن از شهروندان ما را ترور کردند. ما در مسیر حقوقی و سیاسی به پیگیری های جدی خودمان برای احقاق حق این شهروند ایرانی و سایر اتباع و شهروندان که در زندان های آمریکا و سایر زندان ها هستند، ادامه خواهیم داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها