مقام سابق آمریکایی:

اردوغان باید نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شود

معاون وزیر دفاع سابق آمریکا با اشاره به حصول توافق انتقال غلات میان روسیه و اوکراین با میانجی‌گری ترکیه و تحت نظارت سازمان ملل، گفت که اردوغان سزاوار نامزد شدن برای دریافت جایزه صلح نوبل است.

اردوغان باید نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شود
کد خبر: 566414
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۹ ۲۰:۲۲:۲۷

«داو زاخیم» معاون وزیر دفاع سابق آمریکا معتقد است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به دلیل میانجی‌گری توافق غلات میان رویسه و اوکراین سزاوار نامزدی برای جایزه نوبل صلح است.

​به گزارش فارس، این مقام آمریکایی در مقاله‌ای که وبسایت هیل آمریکا منتشر کرد، توافق غلات را پیروزی بزرگ رئیس جمهور ترکیه توصیف کرد.

وی افزود: «اردوغان سزاوار آن است که دست کم نامزد دریافت جایزه صلح نوبل باشد. وی در کنار سازمان ملل قادر به میانجی‌گری توافق میان روسیه و اوکراین شد که اجازه می‌دهد غلات از بنادر اوکراین و از طریق دریای سیاه منتقل شوند».

پس از اینکه روسیه، اوکراین با وساطت سازمان ملل و ترکیه روز جمعه دو هفته پیش، توافقنامه‌ای برای صادرات غلات، مواد غذایی و کود شیمیایی از بنادر اوکراین امضا کردند، یوری واسکوف، معاون وزیر زیرساخت اوکراین به روزنامه «ایکانومیک تراس» گفت، کی‌یف قصد دارد تا حدود ۳ میلیون تن گندم و سایر محصولات کشاورزی را در هر ماه از طریق بنادر دریای سیاه صادر کند.

پیش از آن کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده بودند. مسکو نیز پاسخ داد، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

علیرغم توافق دو طرف همچنان موانعی بر سر این روند وجود دارد. «آندری رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گذشته درباره فسخ توافق با اوکراین در زمینه صادرات غلات هشدار داد.

رودنکو گفت، در صورتی که موانع صادرات محصولات کشاورزی روسیه مرتفع نشوند، توافق انجام شده بر سر صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه نیز فسخ خواهد شد.

در صورت بارگیری و خروج این کشتی از بندر چورنومورسک، این اولین محموله حامل غلات اوکراین است که از زمان توافق روسیه و مسکو از اوکراین خارج می‌شود.

بندر چورنومورسک در شمال غرب دریای سیاه در نزدیکی بندر اودسا واقع شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها