کد خبر: 566159
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۸ ۱۶:۴۰:۳۰
| |

ترکیه آلمان را به اقدام قاطع علیه تروریسم توصیه کرد

وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با همتای آلمانی، اقدام قاطع و همکاری فعالانه این کشور در مبارزه با تروریسم را خواستار شد.

ترکیه آلمان را به اقدام قاطع علیه تروریسم توصیه کرد
کد خبر: 566159
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۸ ۱۶:۴۰:۳۰

«مولود چاوش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز شنبه از دولت آلمان درخواست کرد اقدامات بیشتری در مبارزه با تروریسم انجام دهد.

​به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، چاوش‌اوغلو در دیدار با «آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان گفت: «شاهد افزایش فعالیت‌های پ‌ک‌ک در آلمان هستیم و نگرانی‌های ترکیه در این زمینه را منتقل کردیم. انتظار اقدام قاطع را داریم».

این مقام ترکیه‌ای افزود اقدامات در راستای مبارزه با تروریسم در این دیدار دیپلماتیک به بحث گذاشته شد و توجه گفت‌وگوها به نمایش آرم‌ها و نمادهای ممنوعه گروه تروریستی پ‌ک‌ک در آلمان معطوف شد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «می‌خواهم تأکید کنم که پناه دادن به سازمان‌های تروریستی به‌ویژه پ‌ک‌ک، ی‌پ‌گ و پی‌وای‌دی و فتو (FETO) با روحیه اتحاد سازگاری ندارد. گام‌هایی قاطع و همکاری‌های فعالانه از برلین خواستار هستیم».

چاوش‌اوغلو گفت، ترکیه از متحدانش انتظار اقداماتی در مبارزه با تروریسم دارد، نه حرف‌های توخالی و از سوی دیگر آنکارا انتظار دارد اتحادیه اروپا موانع سیاسی عضویت ترکیه در این نهاد اروپایی را بردارد.

گروه شبه‌نظامیان کُرد پ‌ک‌ک از سوی اتحادیه اروپا به‌عنوان گروه تروریستی شناخته شده است اما حامیان این گروه در کشورهای مختلف اروپایی حضور دارند. علاوه بر آلمان، آنکارا سوئد و فنلاند را نیز به پناه دادن به اعضای گروه‌های تروریستی متهم کرده و تهدید کرده عضویت آن‌ها در ناتو را وتو می‌کند.

ادعای مبارزه با تروریسم از سوی ترکیه در حالی مطرح می‌شود که طبق برخی گزارش‌ها آنکارا از سوریه تا لیبی از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند. بنا بر اعلام مقام‌های عراقی، نیروهای ترکیه هفته گذشته به بهانه هدف قرار دادن شبه‌نظامیان کُرد، تفرجگاهی در شمال عراق را هدف حمله توپخانه‌ای قرار دادند که به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان منجر شد.

چاوش اوغلو روز پنجشنبه اظهارات مقامات عراقی درباره حمله ترکیه به منطقه کردستان را تکذیب کرد و گفت: «اتهامات وارده به خود را رد می‌کنیم و آماده همکاری با مقامات عراقی هستیم. چند سازمان تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) همچنان در خاک عراق فعالیت دارند».

در مقابل خبرگزاری رسمی عراق به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داد، انکار تجاوز از سوی ترکیه، یک «شوخی تلخ» است و احتمالا عراق هم در پاسخ به این حمله، از کارت اقتصادی استفاده خواهد کرد.

توصیه ترکیه خطاب به آلمان برای مقابله با گروه‌های تروریستی در شرایطی مطرح شده که برلین طی سال‌های اخیر به ویژه در بحران سوریه از برخی گروه‌های مسلح مخالف دولت بشار اسد حمایت کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها