کد خبر: 565202
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ۱۵:۱۹:۴۲
| |

هشدار دوباره پکن به واشنگتن درباره سفر پلوسی به تایوان

دولت چین هشدار به واشنگتن درباره سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را تشدید کرد.

هشدار دوباره پکن به واشنگتن درباره سفر پلوسی به تایوان
کد خبر: 565202
|
۱۴۰۱/۰۵/۰۲ ۱۵:۱۹:۴۲

نشریه فایننشال تایمز روز شنبه در گزارشی اعلام کرد دولت چین هشدار به واشنگتن درباره سفر احتمالی نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را تشدید کرد.

به گزارش تسنیم، در این گزارش که با استناد به اظهارات 6 منبع آگاه از این موضوع در دولت چین تهیه شده، آمده است این میزان هشدار چین به آمریکا درباره خودداری از سفر پلوسی به تایوان، بسیار شدیدتر و قوی تر از تهدیدهای قبلی پکن علیه واشنگتن درباره اقدامات و سیاست های آمریکا در قبال تایوان است.

انتشار این گزارش در حالی است که تاکنون شورای امنیت ملی کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا و وزارت خارجه چین، هیچ کدام نسبت به این گزارش، واکنشی نشان نداده اند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه چین هفته گذشته با هشدار نسبت به سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، اعلام کرد که اگر نانسی پلوسی به برنامه‌ ریزی خود برای سفر به تایوان ادامه دهد، چین «تدابیر قاطع» اتخاذ خواهد کرد.

این مقام چینی تاکید کرد چنین دیداری حاکمیت و تمامیت ارضی چین و پایه و اساس روابط چین با آمریکا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و سیگنال های غلط جدی را به نیروهای جدایی طلب تایوان ارسال می کند.

وزارت خارجه چین در واکنش به احتمال سفر پلوسی گفته است که اقدامات آمریکا درباره تایوان با هدف حمایت از استقلال رسمی این جزیره انجام می شود.

«ژائو لیجیانگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست روزانه خود درباره سفر برنامه ریزی شده پلوسی به تایوان گفت: اگر آمریکا بر رفتن در مسیر اشتباه پافشاری کند، چین اقدامات قاطع و قوی برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود اتخاذ خواهد کرد.»

دفتر پلوسی نیز ضمن عدم اظهارنظر درباره این سفر، تاکید کرد که سفر پلوسی را از پیش به دلیل پروتکل های امنیتی تایید یا تکذیب نمی کند.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا نیز در این باره اظهار کرد مقامات ارتش با سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان به تایوان در شرایط فعلی موافق نیستند.

وی افزود: مقامات ارتش معتقدند سفر نانسی پلوسی به تایوان در شرایط فعلی ایده خوبی نیست و آنها از این سفر حمایت نمی کنند.

این در حالی است که قرار بود پلوسی در ماه آوریل به تایوان سفر کند اما سفر وی به دلیل ابتلا به کرونا به تعویق افتاد. او نخستین مقام عالی رتبه دولت آمریکا خواهد بود که قرار است تا کمتر از دو ماه دیگر یعنی در ماه اوت پس از 25 سال به تایوان سفر کند. حدود 25 سال پیش نیوت گینگریچ که در آن زمان رئیس مجلس نمایندگان بود، به تایوان رفته بود.

واشنگتن سیاست «ابهام راهبردی» را در مورد دفاع از تایوان در صورت جنگ با چین اتخاذ می کند. آمریکا روابط غیر رسمی با تایوان دارد و در عین حال واشنگتن قوی ترین متحد سیاسی تایوان و منبع تامین تسلیحاتی این منطقه به شمار می رود.

لازم به ذکر است که قرار است جو بایدن و شی جین پینگ رئیس جمهور چین در پایان ماه جاری میلادی یعنی تا حدود یک هفته دیگر با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند. به نظر می رسد بایدن در این دیدار درباره سفر پلوسی به تایوان، با رهبر چین گفتگو کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها